Koen Dorsman, alumnus van de Erasmus School of Law, weet hoe lastig het is als je te maken hebt met een frauduleuze verhuurder. Toen hij een jaar geleden verhuisde naar Rotterdam, wilde zijn toenmalige verhuurder in Utrecht de borg niet terugbetalen.
Tientallen telefoongesprekken leverden niets op. Drie maanden en juridische stappen verder heeft hij eindelijk zijn borg teruggekregen. “Niet lang daarna las ik een artikel over hoe vaak internationale studenten en expats werden opgelicht door verhuurders. Toen dacht ik: met mijn juridische achtergrond kan ik hier iets aan doen.”
Dorsman (24) heeft daarom in januari samen met Victor Stijntjes (25) DepoClaim opgericht. Met deze startup willen ze opgelichte huurders helpen onder andere in het terugvorderen van de betaalde borgsom. “Door mijn werk en persoonlijke ervaring besefte ik hoe lastig het is voor leken om de juridische steun te krijgen waar ze recht op hebben”, vertelt Koen Dorsman, die naast de startup ook ervaring op doet in de juridische sector.
Prooi
Toen Dorsman zijn idee vertelde aan Stijntjes, reageerde Stijntjes meteen enthousiast. Zelf heeft hij in de vastgoedwereld gewerkt en ervaren hoe makelaars met buitenlandse huurders omgaan. “De internationals worden gezien als prooi; ze krijgen niet altijd de juiste informatie, ze betalen twee keer zoveel dan de Nederlanders en vaak worden ze niet netjes behandeld.”
Het duo ging meteen aan de slag. “Onze ambitie is om de huizenmarkt eerlijker te maken”, aldus Stijntjes die inmiddels zijn masteropleiding Entrepreneurship aan de Universiteit van Amsterdam heeft afgerond.
Oneerlijk speelveld
Dat er nu geen eerlijk spel gaande is op de huizenmarkt weten Dorsman en Stijntjes heel goed. “Het is moeilijk om een woonruimte te vinden, waardoor verhuurders veel te veel de kans krijgen om zelf de spelregels te bepalen”, aldus Stijntjes. Dorsman vult aan: “We hebben in Nederland bijvoorbeeld geen harde regeling waarmee de maximale huurprijs en borgsom worden bepaald. De huurprijs en de borgsom kunnen dus heel hoog oplopen.”
Momenteel specialiseren ze zich in het terugvorderen van de betaalde borgsom en helpen ze voornamelijk internationale huurders. Dit komt doordat volgens Dorsman Nederlandse huurders in het algemeen goed geïnformeerd zijn. “Bij internationals is dat niet het geval. Vaak weten ze niet wat het Nederlandse huurrecht inhoudt. En als ze informatie zoeken, is het meestal in het Nederlands”, aldus Dorsman die gespecialiseerd is in Privaatrecht.
Juridische hulp
De Nederlandse wetgeving is huurdervriendelijk, meent Dorsman. “Als de verhuurder weigert om de borg terug te betalen, moet hij kunnen bewijzen dat jij geen recht meer hebt op de borg”, vertelt Dorsman. “Helaas kunnen opgelichte huurders negen van de tien keer hun geld niet terugkrijgen.”
Dorsman en Stijntjes nemen juridische stappen tegen fraudeleuze verhuurders. Vaak is de zaak al op te lossen door één brief te laten sturen. “Verhuurders weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Dus als ze merken dat er een partij achter zit die er verstand van heeft, dan zijn ze snel geneigd om terug te betalen”, aldus Stijntjes.
‘No cure no pay’
Toch snappen ze dat de meeste mensen geen juridische hulp inschakelen, omdat het meestal heel veel geld kost. “Daarom werken we met een ‘no cure no pay’ principe. Dus als we er niet in slagen, dan hoef je ook niets te betalen”, vertellen ze.
De jongens zitten vol energie en dromen over de toekomst, maar wat DepoClaim betreft blijven ze idealistisch. “Natuurlijk hebben we veel leuke plannen voor deze startup, maar we zijn dit initiatief begonnen om positief bij te dragen aan de maatschappij, en dat willen we blijven doen.”