De Jacuzzi, pastasalade en Boef. Dit is hoe verenigingen nieuwe leden werven

Hoe overtuigen studentenverenigingen Eurekaweekgangers ervan om lid te worden? En hoe gaat het werven tot nu toe? EM maakt een rondje langs drie studentenverenigingen om de kneepjes van het vak te leren.

De jacuzzi bij Laurentius op het terrein is populair. Beeld: Jack Parker

Hoe overtuigen studentenverenigingen Eurekaweekgangers ervan om lid te worden? En hoe gaat het werven tot nu toe? EM maakt een rondje langs drie studentenverenigingen om de kneepjes van het vak te leren.

Halte 1 - Laurentius: “Wij zijn wat oprechter dan het corps”

Marja, Wieke en Amber, de promomeisjes van Laurentius.

Het zijn vooral leden, te herkennen aan hun rode kleding, die aan het eind van de middag het terras van Laurentius bevolken. Er zijn nog weinig Eurekaweeklopers te bekennen. Daarom kan het promoteam van Laurentius even een beetje onderuitgezakt op de banken of in de jacuzzi uitbrakken. “Hier op het terras gaat het meer om informeel kennismaken, echt werven  doen we op de festivalletjes van de Eurekaweek”, vertelt tweedejaars lid en geneeskundestudent Amber.

En op die festivalletjes merk je vanzelf wie geïnteresseerd is. “Meestal komen de studenten die twijfelen wel op je af stappen. Of ze drentelen een beetje onzeker om je heen”, lacht Wieke, ook tweedejaars lid. Ze stellen vooral vragen over de ontgroening, of over verschillen tussen Laurentius en het corps. Marja (links op de foto), eerstejaars lid, merkt op: “Vroeger zeiden we altijd dat het gemengde aspect van Laurentius het belangrijkste verschil is. Maar dat kan niet meer nu RSC en RVSV zijn gefuseerd.” Amber gebruikt vaak een ander argument: “Wat ik merk, en wat ik dan ook zeg tegen de twijfelaars, is dat wij bij Laurentius wat oprechter zijn dan bij het corps.”

Halte 2 - RSC/RVSV: “De fusie is een goede stap geweest”

Laura Nieberg, lid van de aanmeldingscommissie.

Bij RSC/RVSV zit de sfeer er al goed in, als EM rond 17.00 uur arriveert. Kosten noch moeite zijn gespaard, met onder meer een groter terras dan voorgaande jaren (naar ontwerp van een commissielid en zijn vader). Een DJ draait plaatjes en op de bovenverdieping is een silent-disco aan de gang. Maar de meeste mensen zijn aan het borrelen.

Student Econometrie Laura Nieberg (20), gehuld in een knalroze shirt van de aanmeldingscommissie, legt uit dat een goede line-up tijdens de Eurekaweek dient als lokkertje. En deze methode werkt goed: “Afgelopen maandag, toen rapper Boef hier kwam optreden, stonden er rijen studenten voor de deur.” Daarnaast zet RSC/RVSV eerstejaars in, gekleed in donkerblauwe kleding met roze letters zijn zei de promocommissie. In een speciaal draaiboek staat wie waar moet zijn.

Ook de barmannen hebben het erg gezellig samen bij RSC/RVSV

Ook bij RSC/RVSV zien ze veel twijfelende studenten. “Meestal zijn ze er nog niet over uit of ze in het eerste jaar al lid moeten worden in verband met N=N, of gaat het over geld. Over dat laatste zeg ik altijd: je kunt het zo duur maken als je zelf wilt; er is maar weinig verplicht.” Met de inschrijvingen gaat het goed. RSC/RVSV zit nog maar 30 plekken onder de ledenstop van 400. Nieberg verklaart: “De fusie is een goede stap geweest. Mensen die twijfelden tussen Laurentius en ons, kiezen nu eerder voor het corps.”

De DJ bij RSC/RVSV.

Halte 3 - NSR: “Wij drinken ook bier, zijn aangeschoten en dansen op leuke deuntjes”

Christine Slings, hoofd promo van NSR.

Over het Eendrachtsplein schalt het ‘Rockabye baby’ van Clean Bandit vanaf het terras van de Navigators. Studenten genieten van hun pastasalade. Alle gezelligheid ten spijt, van een Eurekaweek hoeft NSR het niet zo te hebben voor het werven van nieuwe leden, zegt Christine Slings (20). “70 tot 80 procent weet van tevoren al dat ze hier lid willen worden, omdat we christelijk zijn. Dat is eigenlijk wel chill als commissie”, lacht de commissaris promotie van NSR. “De druk is wat lager. En de andere verenigingen zien je niet als concurrentie.” Hoeveel nieuwe leden de vereniging krijgt wil Slings niet vertellen. “Maar de ab-actis en preses die de inschrijvingen regelen zitten niet stil.”

Als ze het niet nodig hebben om nieuwe leden te werven, waarom doet NSR dan toch mee aan de Eurekaweek? “Deze week kunnen we de naamsbekendheid van NSR vergroten en ons motto waarheid laten worden: ‘Christus kennen en Hem bekendmaken’. We kunnen laten zien dat het geloof niet alleen maar stoffig is. Wij drinken ook bier, zijn aangeschoten en dansen op leuke deuntjes.”

Openluchtbiljart bij NSR.

Deel dit artikel