Farshida Zafar won eind vorig jaar de SURF Onderwijsaward voor haar inspanningen op het gebied van digitalisering en innovatie van het onderwijs. “Materiaal plaatsen op een online platform en er verder niets mee doen, is geen digitalisering”, zegt ze. Maar als er wel goed over nagedacht wordt, kan studeren er over tien jaar volledig anders uitzien.

“Vijf jaar geleden was het nog een vies woord, maar over tien jaar willen we niet meer anders.” Als leider van het visietraject over online onderwijs van de EUR, initiator van het Innovation Lab op de campus en docent Recht en Innovatie aan de Erasmus School of Law, weet Farshida Zafar als geen ander wat de invloed van digitalisering kan zijn op het onderwijs. Met de nadruk op kan. “Als er niet over nagedacht wordt, gaat er niets veranderen. Materiaal plaatsen op een online platform en er verder niets mee doen, is geen digitalisering. Iedereen moet beseffen dat het een volledig ander spel is.”

Wordt nominaal nog normaler? Blaast probleemgestuurd onderwijs zichzelf op? En hoe worden studenten beter voorbereid op de veranderende arbeidsmarkt? Zes experts vertellen hoe het hoger onderwijs er de komende tien jaar uit gaat zien. Lees alle voorspellingen deze week op onze website of in EM #5.

Individuele trajecten

Maar als het besef er is, gelooft Zafar dat studeren er over tien jaar volledig anders uitziet. Alleen is het volgens haar zaak de aandacht te richten op de juiste elementen. “Het onderwijs zelf gaat niet veranderen, dat blijft mensenwerk, maar alles eromheen wel. Ik denk dat digitalisering vooral gaat zorgen voor flexibiliteit. Geen vaste programma’s, maar individuele trajecten.”

Ook de campus zelf ziet er volgens Zafar over tien jaar anders uit. “Het moet een plek worden waar het delen van kennis centraal staat. Niet allemaal meer in een hokje of binnen de eigen studie, maar met elkaar leren en van elkaar leren. Daar moet de universiteit op inspelen. Daarom ben ik ook een voorvechter van het Innovation Lab, waar mensen met elkaar kunnen werken aan ontwikkeling met nieuwe technieken, en digitalisering dus echt een meerwaarde heeft.”

Tentamen maken via de app

Die verandering is volgens Zafar nodig om studenten niet te verliezen. “Geen ‘one size fits all’ meer, want dan ga je studenten kwijtraken. Ik zeg dan ook: bouw een platform waarop alle studenten hun eigen weg kunnen volgen. Over 10 jaar kan alles digitaal. Online colleges in de vorm van MOOC’s, tentamens maken met behulp van apps. Je moet dus zorgen dat je als universiteit wel een meerwaarde blijft houden.”

Lees binnenkort op onze website een uitgebreider interview met Farshida Zafar.