Waar komen studenten van de Erasmus Universiteit terecht? In deze rubriek vertellen afgestudeerden over hun loopbaan en over hun leven: wat hebben ze geleerd? Zo geven ze en passant wat tips over wat je wel en niet moet doen om zelf een carrière op te bouwen.
Naam: Celeste Andeweg (25)
Studie: Studeerde in 2014 af in Bedrijfsrecht, deed daarvoor de bachelor Rechtsgeleerdheid
Huidige baan: Heeft haar eigen koffie- en theezaak in Barendrecht: ’t Ouwe Durp. “Áltijd ben ik bezig met de zaak, ook als we gesloten zijn. Dat ik nooit echt vrij zou zijn, daar was ik voor gewaarschuwd, maar ik dacht dat het mee zou vallen. Niet dus.”
Carrière: Als bijbaan bemande ze de receptie op recreatiepark De Oude Maas in Barendrecht. De mensen die ze daar sprak, hadden een leuke tijd, waren relaxed en altijd in voor een praatje. Daar genoot ze van, terwijl ze als bedrijfsjurist juist mensen zou treffen met een probleem. Toen viel het kwartje: ze is ‘niet in de wieg gelegd om zeikerds met een probleem te helpen’. Toen op datzelfde moment een pand vrijkwam in het oude deel van Barendrecht besloot ze barista en theesommelier te worden in haar eigen zaak, die ze runt met haar man.

Middenmoot in de AD koffietest
“Het viel tegen dat we ‘ruim voldoende’ scoorden in de AD koffietest [Celeste eindigde op plaats 65, red.] die zaterdag 22 oktober in de krant stond, want ik ga altijd voor een acht. Wel is het prettig om eens door een objectieve derde beoordeeld te worden, dat houdt je scherp. Dat we door onze klanten zijn opgegeven, is een opsteker. Blijkbaar drinken zij bij ons het lekkerste kopje.”
Als verkoper te eerlijk
“Enthousiasmeren kan ik, want ik ben van nature een gezellige kletser. In mijn ogen past die eigenschap niet bij een jurist, maar wél bij de rol als gastvrouw. Soms voel ik me trouwens net een maatschappelijk werker als klanten hun hele hebben en houwen op tafel gooien.
“Je zou zeggen dat mijn enthousiasme goed van pas komt in de zaak, waar we ook van alles verkopen wat met koffie en thee te maken heeft. Als verkoper ben ik alleen te eerlijk. Als mensen bijvoorbeeld interesse tonen in een duur koffieapparaat en ik denk dat dat voor hen niet de goede keuze is, dan zeg ik dat. Commercieel niet slim, maar ik ben het verplicht aan mijn morele kompas.”
Zonde van mijn studie
“Soms vind ik het zonde dat ik niets met mijn studie doe. Mijn hersens gebruik ik nu op een andere manier, want de combinatie van winkel en horeca vraagt om improvisatievermogen. Welke klant help je bijvoorbeeld als eerst? Bovendien moeten alle aspecten van de zaak in orde zijn: de smaak van de thee of de koffie, netjes omgaan met de espressomachine, een fijne sfeer creëren. Het is het belangrijkst dat iedereen met een goed gevoel naar buiten gaat.”

Expres geen wifi
“’Het is hier wel rustig he?’, merken klanten soms op. Dat klopt, en dat doen we bewust. We willen hier een plek maken waar mensen elkaar écht ontmoeten. Even relaxen en verder niks aan je hoofd. Om klanten niet in de verleiding te brengen om hun telefoon te gebruiken, bieden we expres geen wifi aan in de zaak. Online contact is handig, maar face-to-facegesprekken blijven toch waardevoller.”