Twee eredoctoraten voor gedragseconomen bij Dies

103e Dies Natalis staat in het teken van consumentengedrag in de digitale economie.

Hoogleraren tijdens de Dies in 2015: Vooral mannen onder elkaar. Beeld: Michelle Muus

Tijdens de 103e Dies Natalis, de verjaardag van de universiteit, ontvangen twee wetenschappers een eredoctoraat voor hun onderzoek naar consumentengedrag. Het gaat om de Amerikanen John Hauser en Dan Ariely.

John Hauser is Kirin hoogleraar Marketing aan de MIT Sloan School of Management. Zijn meest recente onderzoek is gericht op het ontwikkelen van online methoden voor het snel verkrijgen van input van klanten, en het aanpassen van producten op hun wensen. Zo heeft zijn team bij MIT websites ontwikkeld die veranderen in reactie op de cognitieve stijl van klanten met flinke toenames in verkoop als resultaat. Hauser krijgt een eredoctoraat voor zijn onderzoek op het gebied van marketing en zijn bijdrage aan marketing als wetenschappelijk gebied.

Dan Ariely is James B. Duke hoogleraar Psychologie en Behavioral Economics aan de Duke University. Hij doet onderzoek naar irrationeel gedrag en liegen. Ariely ontvangt het eredoctoraat vooral vanwege de impact en valorisatie van zijn onderzoek. Zo schreef hij meerdere bestsellers over irrationaliteit, worden zijn TEDtalks door miljoenen mensen bekeken en ontwikkelde hij zelfs een kaartspel op basis van wetenschappelijke inzichten over irrationeel gedrag.

De eredoctoraten worden op dinsdag 8 november uitgereikt in de aula, door erepromotoren Stefan Stremersch (ESE) en Ale Smidts (RSM). Tijdens de ceremonie zal ook Neelie Kroes spreken en wordt de Athena Prijs van het Erasmus Netwerk voor Vrouwelijke Hoogleraren uitgereikt. Aanmelden kan via eur.nl/dies.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.