Vijf tips om actief te blijven als student

Ben je al moe na twee minuten fietsen? Met deze vijf tips is je conditie zo weer op peil.

Beeld: Nicola Delfino

Het is voor studenten vaak lastig om actief te blijven. Tussen alle colleges, tentamens en biertjes door blijft er vaak weinig tijd over om te sporten. Als je dan eens tijd over hebt is de sportschool vaak behoorlijk prijzig.

Nu alle smoezen voorbij zijn gekomen waarom je niet zou hoeven te sporten is het tijd om te denken in oplossingen. Deze week zetten wij de vijf beste manieren om actief te blijven als student op een rij.

1. YouTube

Dat je voor kattenfilmpjes bij YouTube terecht kunt, was al lang bekend, maar tegenwoordig wordt de site ook overspoeld door online fitnessgoeroes. Voor iedere sport kun je op de site terecht. Yogalessen volg je bij Yoga with Adrienne. Bijna iedere dag plaatst ze wel een nieuwe yogales, handig als je aan het eind van de dag even tot rust wil komen. Wil je in korte tijd zoveel mogelijk calorieën verbranden, dan kun je het best op Bodyrock kijken, iedere dag komt er een nieuwe cardio work-out online. Wil je een beetje van alles? Kijk dan eens op  FitnessBlender. Van cardiotraining tot krachttraining en van ballet tot kickboksen, op FitnessBlender kun je het vinden.

2. Hardlopen

Hardlopen, het klinkt cliché. Het is echter nog steeds een van de meest effectieve manieren om actief te blijven. Daarnaast is het ook fijn dat je er niet speciaal voor naar de sportschool hoeft, maar je al kunt beginnen zodra je de deur uit bent. Als je op zoek bent naar extra motivatie schrijf je dan in voor de vijf of tien kilometer bij de Rotterdamse marathon. Op deze manier heb je een doel om naartoe te werken en ben je niet zo snel geneigd de handdoek in de ring te gooien. Je hoeft niet meteen als een gek te gaan sprinten, joggen werkt net zo goed en soms zelfs beter. Let er bij hardlopen wel altijd op dat je niet over je eigen grenzen gaat en houd het veilig, een blessure is zo opgelopen.

Coach nodig? De zoetgevooisde Vlaamse stem van Evy Gruyaert sleept je door de training heen. “Kom aan, ik ben fier op u”, roept ze om de zoveel honderd meter. Met haar hardloopaanwijzingen ren je binnen een mum van tijd verder dan je ooit had verwacht.

3. Work-out Challenges

Iedere maand is er op Facebook wel een andere challenge die je kunt liken. Dertig dagen lang werk je naar een uiteindelijk doel. Iedere spiergroep heeft wel een eigen Facebookpagina met bijbehorende uitdaging. Van de 30 day ab challenge tot de 30 day squat challenge. Vaak doen er heel wat mensen mee, en dat zorgt voor extra motivatie. Extra voordeel is dat het vaak niet langer duurt dan een paar minuten, het excuus ‘geen tijd’ gaat hier dan ook niet op. Deze challenges werken goed om je op gang te krijgen, op de langere termijn zorgen ze vaak voor te weinig uitdaging waardoor je op hetzelfde niveau blijft.

4. Apps

Ook handig zijn fitnessapps, je kunt hier vaak jouw precieze gegevens invullen waardoor je een work-out op maat krijgt. De woonkamer wordt je fitnessruimte voor de korte duur van de oefeningen. Ook handig: met de app kun je vaak je eetgewoonten bijhouden en je calorie-inname

 

5. Neem de trap

De trap nemen in plaats van de roltrap of lift, het lijkt eenvoudig. Toch kiezen we vaak nog voor een van de laatste twee. Traplopen brengt echter veel voordelen met zich mee, wanneer je dit meerdere malen op een dag doet kom je al in de buurt van een echte work-out. Naast je conditie train je met traplopen namelijk ook je been- en kontspieren. Ook is het voor de meeste mensen makkelijk in te passen in hun dag. Traplopen is dan ook de ideale manier om actief te blijven zonder dat je dit zelf doorhebt.

Deel dit artikel