Het kan verkeren: de dorstige student die geen trek heeft in bier. Voor die studenten tijgt uw recensent vanavond naar een wijnbar. Dames die graag wijntjes doen met ‘dinnetjes’? Deze is voor jullie.

Op naar de Witte de Withstraat, waaraan Het Eigendom gevestigd is. Het wordt een bar die zo ‘warm’ moet zijn dat ‘mensen zich er direct thuis voelen’. Dat is, althans hoe Het Eigendom zich laat beschrijven. Een ander stukje trots: de kaart. 135 verschillende soorten wijn zijn er in het barretje te bestellen. Het duurste exemplaar kost rond de 500 euro per fles. Uw recensent slikt en leest gauw verder.
Maar bestellen is voor latere zorg, eerst maar eens zien binnen te geraken. Dat is nog een hele opgave. Iets voorbij de drempel stranden wij ten overstaan van een mensenmassa. Het personeel doet geen moeite ons een vrij hoekje aan te wijzen. Is dat desinteresse, onderbezetting of pure onkunde? Wij filosoferen erover, terwijl wij ons langs alle dertigplussers proberen te persen.
Want dertigers, veertigers en mogelijk zelfs vijftigers zijn hier in groten getale aanwezig. Zij hangen op een kruk aan een tafel, zitten aan de bar of staan in afzonderlijke groepjes te drinken. Dat verandert rond middernacht. Dan lijken vooral de veertigers – getrouwd, kinderen, het maakt niet uit – hun kans te ruiken zich te storten op al wat blond is. Dat gaat vol overgave, sommige rekeningen kunnen oplopen tot honderden euro’s.
Het moge duidelijk zijn: uw recensent moet zijn dames al snel uitlenen. Dat biedt wél de mogelijkheid om de zaak eens goed te bekijken. Fijn is het gedimde licht en ronduit fantastisch ogen de wanden die met wijnkistjes zijn bekleed. Direct valt ook op hoe snel het barpersoneel opereert. Een refill verzorgen zij binnen luttele seconden en vaak blindelings. De actie gaat dermate snel dat je je afvraagt of keer op keer de juiste fles wel gepakt wordt.
Enfin, het zijn slechts niet ter zake doende beslommeringen. Noemenswaardiger is het volstrekte gebrek aan studentikoosheid. Helemaal waar is dat overigens niet: door een mankerende bon bleef de avond toch nog goedkoop. Daar kon geen hitsige veertiger tegenop.


EM zoekt een motto en jij mag ’t bedenken!
Ieder zichzelf respecterende organisatie vindt zichzelf elke paar jaar weer opnieuw uit.…