Cystle Cairo
Beeld door: Levien Willemse

Met de Rotterdamse woningnood valt het doorgaans wel mee. Toch is meer dan een kwart van de studenten (zeer) ontevreden met de verhuurder. Bij Crystle Cairo wachtten ze vijf jaar op de reparatie van de afzuigkap.

Drie jaar moest masterstudent Rechten Crystle Cairo (20) wachten op de reparatie van de afzuigkap in haar studentenhuis, waar ze een kamer huurt van Stadswonen. “In totaal is het ding vijf jaar stuk geweest, want de studente die eerder in mijn kamer zat, had er ook al twee jaar last van. De afzuigkap is twee maanden geleden eindelijk gerepareerd. Ik heb er meer dan tien keer achteraan gebeld.”

Bij warm weer was het probleem niet zo groot. Dan zette Cairo snel een raam open om de etensluchtjes te verdrijven. “Maar als het heel koud is, of als het regent, was het niet slim om te frituren of een curry te koken, want dan bleef die lucht nog uren in huis hangen.” Stadswonen vond het probleem niet zo acuut, denkt Cairo. “Anders hadden ze het vast wel sneller opgelost.”

Deze zomer deed EM samen met Yournalism, een platform voor onderzoeksjournalistiek, en tien andere hogeronderwijsmedia onderzoek naar de studentenkamermarkt. Het hele dossier kun je hier vinden.

Beroerde ventilatie

Het is niet het enige probleem dat de rechtenstudent met de studentenhuisvester heeft. “De ventilatie hier is sowieso heel beroerd, waardoor het in de zomermaanden bloedheet wordt in onze kamers. Met 35 graden kun je hier niet slapen. Maar zonnewering vonden ze niet nodig.”

Ook zijn de muren in de gang beklad en is de vloerbedekking daar ‘afgeraffeld’. “Dat is al jaren zo. Alleen acute problemen, zoals een zekering in de keuken die er steeds uitschiet, worden snel opgelost. Daar sturen ze zelfs iemand op af in het weekend.”

Het gaat er alleen maar slechter uitzien

Cairo vindt dat huisbazen meer geld moeten steken om achterstallig onderhoud aan te pakken. “Toen ik net begon met studeren, betaalde ik 360 euro huur. Nu 400 euro. Als dat extra geld in de verbetering van het gebouw wordt gestopt, vind ik het niet erg dat ik meer moet betalen. Maar het gebouw gaat er alleen maar slechter uitzien, niet mooier.”