‘Zonder verlengsnoeren doen de boiler, vaatwasser en wasmachine het niet’

Meer dan een kwart van de Rotterdamse studenten is (zeer) ontevreden met de verhuurder. Bijvoorbeeld vanwege slecht functionerende elektriciteit.

Beeld: Levien Willemse

Met de Rotterdamse woningnood valt het doorgaans wel mee. Toch is meer dan een kwart van de studenten (zeer) ontevreden met de verhuurder. De stroom bij Fabio Spano thuis redt het niet zonder een netwerk van verlengsnoeren.

Als Fabio Spano (22), student Economie en Bedrijfseconomie ’s avonds thuiskomt in zijn studentenhuis op de Nieuwe Binnenweg, moet hij uitkijken dat hij niet struikelt over de rondslingerende verlengsnoeren. Een late night snack uit de keuken zonder onderuit te gaan is bijna onmogelijk.

Deze zomer deed EM samen met Yournalism, een platform voor onderzoeksjournalistiek, en tien andere hogeronderwijsmedia onderzoek naar de studentenkamermarkt. Het hele dossier kun je hier vinden.

Overal snoeren

Omdat de stoppen in de keuken er regelmatig uitvliegen, heeft hij samen met zijn huisgenoten een ingenieus plan bedacht om toch te kunnen wassen. De wasmachine en vaatwasser zijn nu met behulp van verlengsnoeren verbonden met de andere stopcontacten in het huis waar de stroom wel stabiel is. Het is een praktische oplossing voor een situatie die te wijten is aan een lakse huurbaas. “We moeten toch wassen, anders wordt het een zootje”, zegt Spano.

Als huisoudste is hij verantwoordelijk voor het contact tussen zijn huurbaas en zijn zeven andere – mannelijke – huisgenoten. “Ik dacht aanvankelijk dat het contact met onze huisbaas niet zo goed was, omdat mijn huisgenoot er niet genoeg achteraan zat. Maar nu ik het zelf regel, merk ik dat het genuanceerder ligt.”

Weken wachten op reparaties

Op zich zijn Spano en zijn huisgenoten best tevreden over hun studentenhuis. Ze hebben een grote woonkamer, en een vaatwasser is voor een studentenhuis ‘best luxe’. Het probleem is ook niet dat zijn huisbaas slecht bereikbaar is, zegt Spano. “Hij belt meestal binnen een half uur terug en reageert gewoon normaal, niet agressief of zo.” Maar als er reparaties nodig zijn, zoals de stoppen die eruit springen, dan duurt het weken voordat hij actie onderneemt. “Het duurt ontzettend lang voordat er een monteur langskomt.”

En dat moet eigenlijk wel sneller, vindt de student. “Want die verlengsnoeren overal zijn erg onhandig. Maar zonder die verlengsnoeren doet de boiler het niet, en de vaatwasser en wasmachine ook niet. Als student moet je wel je kleren op een normale manier kunnen wassen.” Dankzij de huisbaas zal het nog wel een tijdje duren eer het zover is.

Deel dit artikel