Treinpersoneel koppelen aan een vast traject (‘rondje om de kerk’) zou vertragingen voorkomen. Onzin volgens Erwin Abbink, die afgelopen vrijdag aan de EUR promoveerde op wiskundige modellen om razendsnel de roosters voor machinisten en treinconducteurs in te delen.
Zodra de bladeren op het spoor dwarrelen en treinen uitvallen, steekt vaker de discussie de kop op over het zogenaamde ‘rondje om de kerk’. Reizigersorganisaties vermoeden dat het beter is om treinpersoneel in te zetten op een vast tracé. Valt een spoor uit, dan kunnen andere diensten nog doorgang vinden. Abbink concludeert dat dit gaat om een ‘onderbuikgevoel’. Hij becijferde dat het rondje om de kerk geen substantiële verbetering oplevert. Wanneer personeel namelijk wordt gereserveerd voor een bepaalde rit, kan de NS ze niet flexibel inzetten om andere gaten te dichten.
Wiskundige modellen
Het rondje om de kerk lijkt dan een nadelige keuze, want dat beleid is duurder (er is meer personeel nodig) en bovendien wordt het als weinig uitdagend ervaren door het treinpersoneel. Abbink, die promoveerde bij de Rotterdam School of Management en zelf leiding geeft aan de innovatieafdeling van de Nederlandse Spoorwegen, gelooft meer in zijn wiskundige modellen om treinpersoneel flexibel in te zetten. Die computergestuurde modellen kunnen veel sneller roosters maken, in een paar dagen of uren terwijl er vroeger maanden overheen gingen. Bij verstoringen is het zelfs mogelijk om à la minute de dienstregeling aan te passen. Dan is het mogelijk om alternatieve routes bemand te houden bij onverwachte absentie van bijvoorbeeld machinisten die elders vast zijn komen te staan.
Vlekwerking
Een reizigersorganisatie als ‘De Maatschappij voor beter OV’, reageert vooralsnog sceptisch tegenover de ingenieuze wetenschap van Abbink. Oprichter Rikus Spithorst: “Wiskundige modellen zijn niet hetzelfde als de realiteit. Ik denk nog steeds dat het meer betrouwbaar is om treinpersoneel een vast traject te geven. Dan heb je niet die vlekwerking van verdwaalde machinisten en blijft het bij een plaatselijke vertraging.” DR