Met de Markthal is Rotterdam een megalomaan bouwwerk rijker. Vorige week werd de hal, die opvalt door een enorm kunstwerk dat het plafond siert, door koningin Máxima geopend. Aan de producten die er worden verkocht lijkt de markt er op uit te zijn vooral de hogere klasse te trekken, maar is de ‘Koopboog’ ook een trekpleister voor Rotterdamse studenten?
Paula Metselaar, studente aan het Erasmus University College, was onderdeel van de menigte die meteen na de officiële opening het gebouw van binnen kwam bekijken. Ze had eigenlijk verwacht dat de marktkraampjes buiten zouden zijn, de kraampjes in de hal lijken meer op kleine winkeltjes. “Maar ik vind het wel heel gaaf en voor Nederland heel uniek. Al die luxe kraampjes geven het idee dat je op een luxe bazaar in Thailand bent.”
Onder de indruk
Ook Iris Welvaarts, studente Media en Journalistiek, is onder de indruk van het gebouw, dat in het plafond ook appartementen huisvest. “Het is super mooi geworden. Ik had niet verwacht dat het zo groot zou zijn en dat het zoveel indruk zou maken. Gezien de luxere producten denk ik dat dit vooral de rijkere groep in Kralingen zal aanspreken. Studenten minder, omdat het toch dure producten zijn die op dinsdag en zaterdag op de normale markt goedkoper zijn.”
Gebakjes
Toch lijken sommige studenten wel vaker terug te willen komen om letterlijk sfeer te proeven. Emilia Mertens, studente Bedrijfskunde, vindt het assortiment ook wel prijzig, maar af en toe zal ze hier wel een lekkernij halen of een wijntje drinken met vrienden. “Aan de andere kant zien die gebakjes met chocolade en aardbeien er voor drie à vier euro best betaalbaar uit.” CW