Bussemaker wil bsa-experiment best beperken

Als de Tweede Kamer dat wil, is onderwijsminister Bussemaker bereid om de uitbreiding van het bindend studieadvies te beperken tot het tweede studiejaar. Ook zal ze het ervoor zorgen dat maximaal 10 procent van de studenten met het experiment te maken krijgt.

Bussemaker wil universiteiten en hogescholen de gelegenheid geven om treuzelaars ook na het eerste studiejaar weg te sturen. Ze mogen van de minister experimenteren met een uitbreiding van het bindend studieadvies (bsa), zolang het niet om het laatste jaar gaat. Op dat plan kreeg de minister vorige week veel kritiek van de Kamer. Ook haar eigen PvdA is weinig enthousiast. Kamerlid Mohammed Mohandis diende dinsdagavond twee moties is.

Niet Bussemakers keuze

Ten eerste wil de PvdA’er niet dat hbo’ers in het derde studiejaar nog weggestuurd kunnen worden. Waarschijnlijk zal een meerderheid van de Tweede Kamer het met hem eens zijn als er dinsdag wordt gestemd. Ook de SP, D66, CDA en de SGP willen dat zo min mogelijk studenten met het uitgebreide bsa te maken krijgen. De minister kan er mee leven. “Het zou niet mijn keus geweest zijn”, zei ze in de Tweede Kamer. “Maar dit vind ik alleszins redelijk, omdat wij dan wel een stap zetten naar versterking in het eerste en tweede jaar.” Bovendien wil volgens haar nog geen enkele instelling het bsa uitbreiden naar het derde jaar.

Maar op 10 procent experimenteren

Mohandis wil daarnaast dat maximaal 10 procent van de Nederlandse studenten kans loopt op een bindend studieadvies in het tweede jaar. Dat kon de minister alvast toezeggen; ze denkt niet dat het aantal studenten waarmee instellingen gaan experimenten het komende jaar in de buurt komt van dat percentage. HOP

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.