In het oude statige postkantoor op de Coolsingel moet een groot poppodium komen, het Popkantoor. ‘Dat is nog steeds wat de Maasstad mist.’ Aan het woord is communicatieadviseur Dave Geensen.
Geensen gaat het plan voor het Popkantoor indienen als Stadsinitiatief, zodat het wellicht met financiële hulp van de gemeente waargemaakt kan worden. De inwoners van de havenstad kunnen vanaf volgend jaar mei stemmen op een aantal plannen en op 1 juni wordt de winnaar bekendgemaakt. Tot dan heeft Geensen de tijd om zijn plan zoveel mogelijk onder de aandacht brengen. Het begint in ieder geval goed, want het aantal ‘fans’ op de Facebookpagina is sinds afgelopen zondag bijna verviervoudigd.
Het oude postkantoor vanbinnen
Niet concurreren met Paradiso
In Metro zegt Geensen vandaag dat hij niet verwacht dat zijn Popkantoor kan concurreren met Paradiso, maar hij wil vooral leegstand voorkomen en een paar keer per week leuke dingen organiseren. Qua programmering ziet hij geen obstakels: “Ik werk voor dit plan samen met mensen uit de culturele sector en de horecawereld, die weten hoe je een leuk feestje moet organiseren en kwaliteit moet bieden.”
Slechte timing
De timing van de communicatieadviseur is opmerkelijk, want Rotterdam gaat vanaf 2013 flink snoeien in het cultuuraanbod, en met name in de muziekhoek. Ook gingen in de afgelopen jaren podia als Waterfront, Exit en WATT al ten onder. Hierover schreef EM in het nummer van 14 juni een artikel (p. 26). Begin september bleek dat de gemeente niet alle adviezen uit het Cultuurplan 2013-2016 van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur overneemt: Zij zijn genadig geweest voor de podia BIRD, Popunie, Grounds, Music Matters en Jazz International Rotterdam. Hun subsidie wordt niet stopgezet, wat de raad wel adviseerde in mei.
In totaal gaat het cultuurbudget in Rotterdam met 14 procent achteruit. Tot en met 2016 heeft de gemeente 77 miljoen euro te besteden. LJ