Studenten met een innovatief idee kunnen zich nog tot 23 maart inschrijven voor de Philips Innovation Award. De winnaar gaat naar huis met een prijzenpakket ter waarde van 25.000 euro. Karel van der Voorden, student op de Erasmus Universiteit, zit in de organisatie.
Waar zijn jullie naar op zoek?
“De plannen die ingestuurd worden zijn heel breed. Het enige criterium dat we stellen is dat het een innovatief plan is. Het hoeft niet per se heel technisch te zijn.”
Mobiele applicaties zijn tegenwoordig helemaal in. Merk je dit aan de inschrijvingen?
“Zeker. Omdat de inschrijvingsperiode nog loopt, hebben we de plannen van dit jaar nog niet ingezien. Maar door de inschrijvingen van vorig jaar kun je zien dat er op dat gebied een enorme groei is.”
Waar let de jury op?
“De jury kijkt of er een soort gelijk product al bestaat, maar natuurlijk hoeft niet iedereen opnieuw het wiel uit te vinden. Het gaat er ook om hoe iemand zijn plan brengt. Een goed voorbeeld is ‘The Voice of Holland’. Talentenjachten bestonden al jaren, maar John de Mol heeft er nieuw leven in geblazen. Ook wordt er gekeken of een plan commercieel haalbaar is. Het moet natuurlijk wel een winstgevend product zijn.”
Je hebt gewonnen… en dan?
“Dan word je de dag erna plat gebeld door de media. Daarnaast wint degene met het beste plan een prijzenpakket ter waarde van 25.000 euro. Daarmee krijgt de winnaar de kans om advies in te winnen van professionals, zoals advocaten en merkdeskundigen.”
Er wordt voor het eerst ook een social media award uitgereikt, waarom?
“De social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Daarom hebben we er bewust voor gekozen om alle halve finalisten een eigen subpagina te geven op de website. Daar worden de pitches geplaatst, degene met de meeste stemmen via Facebook en dergelijke wint uiteindelijk 1500 euro.”
Is dit niet gewoon promotie voor het event?
“Promotie is niet ons doel. We willen juist het publiek erbij betrekken, zodat er een band tussen hen en de ondernemers ontstaat.”
Zijn er ook succesvolle verliezers?
“Ja, die zijn er. Zo was ‘Senz Umbrellas’, beter bekend als de stormparaplu, een aantal jaren geleden niet de winnaar. Tegenwoordig is het een groot winstgevend bedrijf.”
Moeten verliezers bang zijn voor kapers op de kust?
“Nee, alleen de juryleden en de organisatie krijgen de plannen te zien. We hebben ook allemaal een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen. Daarnaast is de organisatie niet in handen van Philips. Deelnemers hoeven dus niet bang te zijn dat zij met de plannen aan de haal gaan.”
Op 4 april strijden de tien beste plannen om een plek in de finale op 15 mei. CH