Verpletter met je stijl

Met kleding kun je veel uitstralen, ook de verkeerde dingen. Heb je een vermoeden waarom je in je zwarte, getailleerde colbertje minder vaak wordt aangesproken dan in je lichtblauwe polo? Juist, je bent minder benaderbaar – of aaibaar – in sommige kleding.

In ruim een half uur leerde stylingadviseur Karin van Paassen eerstejaars rechtenstudenten, die op de Dean’s List staan, allerlei weetjes over kleuren en stoffen. Zowel zakelijk als privé kun je met stoffen en kleuren precies uitstralen wat je wilt.  

Volgens Van Paassen vraagt elke situatie om een andere stijl, die bovendien moet aansluiten bij je karakter. “Het plaatje moet kloppen. Valt er iets teveel op? Dan leidt dat alleen maar af van de boodschap.” Ze noemt nieuwslezeres Sacha de Boer als voorbeeld. “Als ze grote oorbellen draagt, of een te diep decolleté, gaat het nieuws langs me heen.”    

Hoe zorg je er nu voor dat je goed gekleed bent? Doe je voordeel met deze regels van Karin van Paassen:

  • Zo kom je formeel en zakelijk over:

    Draag dan een blazer, stropdas, overhemd, lange mouw en/of getailleerde kleding. Kies voor een gladde, effen stof, of een streepje in ‘koele’ kleuren (dat zijn felle kleuren, zoals hardblauw, roze en antraciet). Ook rechte lijnen (in je bril of andere accessoires, of door hoekige schouders) maken je formeler, net als donker (opgestoken) haar. 

  • Dit is informeel en benaderbaar:

    (Col)truien of vesten (grove breisels doen het helemaal goed), een T-shirt of korte mouw, liefst ruimvallend met een dessin (bloemen- of ruitprint). Verder ben je aaibaar met blond haar (vooral krullen), ronde vormen in je gezocht of in je accessoires, en als je warme kleuren draagt (bruin- en roodtinten, pastels).

  • Groot of klein contrast:

    Kijk naar je haar- en huidkleur. Bruin haar met een blanke huid betekent een groot contrast en dat maakt je formeler (zie foto onder). Met blond haar ben je al toegankelijker en informeler. “Je contrast laten terugkomen in je kleding is het mooiste dat er is”, luidt de gouden regel van Van Paassen.

 

  • Deze kleuren staan je goed:

    Je huidskleur kan een gele, of blauwe ondertoon hebben. In het laatste geval is je huid een beetje roze. Wie een roze huid heeft, kan goed warme kleuren dragen: oranje, bruin, oudroze of fletse tinten. Deze kleuren moeten mensen met een gele huid juist vermijden, want het maakt ze bleek. Zij kunnen daarom beter kiezen voor harde, felle kleuren: fuchsiaroze, grasgroen, donkergrijs, donkerblauw.

  • De betekenis van kleuren:

    Oranje = vrolijk

    Geel = creatief (iedereen gaat met je meedenken)

    Groen = rustgevend, informeel (zou jij zaken doen met een man in groen pak?)

    Bruin = schutkleur, niet opvallend

    Wit = open stellen (je wordt snel aangesproken)

    Zwart = afsluiten/afstoten (voor als je niet gestoord wil worden), maar kan ook stijlvol zijn

    Blauw = communicatie (premier Rutte draagt vaak een blauwe das. Ik ben benaderbaar en overleg graag, wil hij daarmee zeggen)

    Paars = mysterieus

    Roze = vriendelijk (in een zakelijke omgeving stel je je kwetsbaar op in roze)

    Rood = krachtig (niemand kan om jou heen) 

 

Deze richtlijnen gaan op voor de westerse cultuur. In bijvoorbeeld Azië kunnen weer andere regels gelden wat betreft kleuren en stijl.

Dean’s List

De lezing van Karin van Paasssen op 6 januari was onderdeel van de tweede dag die de Erasmus School of Law organiseerde voor studenten op de Dean’s List. Dat zijn studenten die gemiddeld een 7 of hoger staan. Ook kregen zij een presentatie van onder andere de de directeur Retail van Heineken, mr. Isabelle Spindler-Jacobs. De dansgroep ‘Groove Arazzi’ (samensmelting van Pop’arazzi en Groove Kings) verzorgde een intermezzo in de L-hal. LJ

 Lees hier hoe studenten en medewerkers over dit onderwerp denken.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.