Een kwart van de studenten is lid van een datingsite. Bijna de helft daarvan gebruikt internet om actief te zoeken naar een relatie. Dat blijkt uit een poll van studenten.nl.
Ze zitten in de meest sociale periode van hun leven – ze sporten, gaan uit, volgen college en zijn vaak nog ongebonden – dus je zou verwachten dat studenten doorgaans geen moeite hebben met het vinden van een date, of ze daarbij nu een one night stand of vaste partner in gedachten hebben. Maar toch zoeken veel studenten hun heil op het internet.
Inschrijven
Van de 465 bezoekers die studenten.nl ondervroeg geeft 13 procent aan actief op zoek te zijn naar een relatie. 11 procent is lid van een datingsite zonder er werk van te maken. Nog eens 6 procent is er nu niet mee bezig, maar is van plan zich binnenkort in te schrijven.
Booming business
Wat ooit misschien geassocieerd werd met aandachtsgeile pubers, seksverslaafden en treurige singles van middelbare leeftijd is nu booming business. De Nederlandse markt voor internetdating telt zo’n tweehonderd bedrijven. Er zijn ontmoetingsplaatsen voor hoger opgeleiden, er is een site speciaal voor Joden en zelfs de leden van de zelfbenoemde nrc.next-generatie kunnen elkaar online in de armen vallen.
Extra kanaal
Aan de cijfers van studenten.nl, zelf natuurlijk ook speler op de datingmarkt, moet niet al te veel waarde gehecht worden. Neemt niet weg dat steeds meer mensen online een gokje wagen, zo blijkt uit onderzoek dat masterstudente Serena Eek in 2009 deed aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC). Vaak is een datingsite een extra kanaal, een weg om makkelijk en snel contact te leggen op een manier die in de analoge wereld niet voorhanden is. Het is een begin, want of er een ‘klik’ is tussen twee partijen blijkt alleen face-to-face bepaald te kunnen worden. Eek: “Er is van te voren vaak weinig zekerheid of er een vervolgafspraak inzit, laat staan een meer serieuze relatie.”
Rotterdamse marktkoopman
Eek, die haar onderzoek startte vanuit een persoonlijke affiniteit met het onderwerp, kan het online daten uit haar eigen leven niet meer wegdenken, schrijft ze in het slotwoord van haar thesis. “Met mijn enthousiaste verhalen heb ik al tientallen mensen aan het online daten gekregen: van een Rotterdamse marktkoopman tot willekeurige singles op huisfeestjes tot familieleden.” GM