Het is niet ondenkbaar dat medewerkers en studenten die met de auto naar de universiteit komen, daarvoor moeten gaan betalen. Dat zegt Amanda Hanemaaijer, die namens het Erasmus Facilitair Bedrijf (EFB) werkt aan een duurzamer mobiliteitsbeleid op de universiteit.
Betaald parkeren is een van meest doeltreffende middelen om mensen uit de auto te krijgen, zegt Hanemaaijer: “Misschien wel de enige.”
Openbaar vervoer
Het nieuwe mobiliteitsplan moet bijdragen aan een schonere omgeving. Een derde van de CO2-uitstoot op en rond de universiteit is afkomstig van vervoersmiddelen. Om dit te reduceren wordt gewerkt aan maatregelen die het gebruik van fiets en openbaar vervoer stimuleren. Het is de bedoeling dat 10 procent van de medewerkers de auto op den duur thuis laat.
Gunstige regeling
Medewerkers parkeren nu nog gratis. Studenten moeten in principe betalen, maar omdat er van oudsher ook voor hen een aantal kaarten is gereserveerd, ontspringen sommigen de dans. Die gunstige regeling voor studenten verdwijnt straks.
Campusrenovatie
Hanemaaijer weerspreekt dat de plannen voor betaald parkeren te maken hebben met de afname van het aantal plekken (door de campusrenovatie). Hoe het beleid er precies uit gaat zien is nog onduidelijk. Naar verwachting neemt het College van Bestuur in mei het definitieve besluit. GM