De Nederlandse universiteiten doen het minder goed in de grondig vernieuwde World University Rankings van Times Higher Education. Ze staan samen nog wel vijfde in het landenklassement. De EUR is de zevende Nederlandse universiteit op plaats 159.
De Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam zijn de grote verliezers. Ze moeten genoegen nemen met de plaatsen 143 en 165. In de THE-ranking van vorig jaar bezetten ze de posities 49 en 70. De TU Eindhoven klimt van positie 120 naar 114 en eindigt daarmee als beste Nederlandse universiteit. Geheel buiten de boot vallen de Universiteiten van Nijmegen, Tilburg en Maastricht.
Gezakt naar vijfde plaats
Nederland bezet de vijfde plaats in het landenklassement. In de vorige THE-ranking deelde het de derde plaats met Canada en Japan. Nu moet het de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Canada voor laten gaan. De VS, met Harvard fier aan kop, vult de eerste vijf plaatsen van de universiteitenranglijst. Cambridge en Oxford delen de zesde plaats.
Verbeterde onderzoeksmethode
Het viel te verwachten dat er iets zou veranderen in de ranglijst van het vooraanstaande Britse onderwijsmagazine. Dit voorjaar stak de redactie de hand in eigen boezem: de omstreden ranglijst die ze zes jaar lang uitgaf met onderzoeksbureau QS zou geheel worden herzien. Het blad ging met een ander bureau in zee, breidde de data voor de ranglijst uit, ging meer wetenschappers enquêteren en zocht een betere balans tussen alle criteria.
De kwaliteit van het onderwijs bepaalt nu dertig procent van het eindoordeel, de citatiescores van wetenschappers 32,5 procent en de onderzoeksreputatie, -omvang, en -financiering van universiteiten samen dertig procent. Een goede mix van nationaliteiten bij staf en studenten draagt voor vijf procent bij aan de positie op de ranglijst en de inkomsten uit het bedrijfsleven voor nog eens 2,5 procent.
Reputatie telt minder zwaar
Het grootste verschil met de vorige methodiek is de invloed van reputatie. Het imago van instellingen woog voorheen voor de helft mee: veertig procent voor de academische reputatie en tien procent voor de reputatie onder werkgevers. Nu is het gewicht van zulke opinies teruggebracht tot 34,5 procent: 19,5 procent voor onderzoeksreputatie en vijftien procent voor onderwijsreputatie.
Data manipuleren
Ook het aantal studenten per docent heeft minder invloed: van twintig procent vorig jaar naar 4,5 procent nu. Die data zouden eenvoudig te manipuleren zijn en bovendien weinig zeggen over het onderwijs. Of zoals de hoofdredacteur van THE het uitdrukt: de hoeveelheid obers in een restaurant zegt ook niet veel over de kwaliteit van het eten. Maar anders dan in veel moderne restaurantgidsen en in ranglijsten zoals Elsevier en de Keuzegids, wordt het oordeel van de klanten nog niet wordt meegenomen in de THE ranking. HOP
THE World University Rankings 2010-2011 (2009)
2010 | 2009
|
||
1. | 114 | 120 | TU Eindhoven (-6) |
2. | 124 | 60 | Universiteit Leiden (-64) |
3. | 139 | 165 | Vrije Universiteit Amsterdam (+ 26) |
4. | 143 | 70 | Universiteit Utrecht (-73) |
5. | 144 | 155 | Wageningen Universiteit (+11) |
6. | 151 | 83 | TU Delft (-68) |
7. | 159 | 108 | Erasmus Universiteit Rotterdam (-51) |
8. | 165 | 49 | Universiteit van Amsterdam (-116) |
9. | 170 | 138 | Rijksuniversiteit Groningen (-32) |
10. | 185 | 200 | Universiteit Twente (+15) |
.