‘Wij hebben onze prijs al lang binnen’

Het Rotterdamse team dat meedeed in de strijd om de Philips Innovation Award (PHIA) is het gisteren niet gelukt om de prijs ter waarde van 15.000 euro binnen te slepen. Maar volgens teamlid Peter hebben zij ‘hun prijs’ al lang gewonnen.

De PHIA richt zich op studentondernemers die met een innovatief product komen. Het product van de winnaar wordt zo snel mogelijk op de markt gebracht. De drie Rotterdamse studenten Peter Pernet, Sebastiaan Rijksen en Eric San Giorgi gingen op 15 april de strijd aan met de vier andere finalisten, die waren overgebleven van de tientallen teams uit de voorrondes. De prijs werd gewonnen door studenten van de TU Delft. De PHIA wordt georganiseerd door het Rotterdamsch Studenten Corps in samenwerking met universiteiten van Rotterdam, Delft, Eindhoven en Tilburg.

Nederland bonnenvrij

Het Rotterdamse team mag dan naast de hoofdprijs hebben gegrepen, maar de opgedane ervaring maakt dat volgens Pernet meer dan goed. De 23-jarige student Small Business en Retail Management en Commerciële Economie vertelt over het product van zijn team. “Wij hebben een gratis dienst bedacht die zorgt voor digitalisering van kassabonnetjes. Elke consument krijgt hierbij een eigen internetaccount waar alle kassabonnetjes naartoe worden gestuurd van producten die hij gekocht heeft. Dus je hoeft een kassabon van een televisie waar drie jaar garantie op zit, niet meer drie jaar te bewaren. Die bon kun je gewoon terug vinden in jouw internetaccount. Over tien jaar willen wij Nederland bonnenvrij hebben.”

Rotzooi

Hoe kwam je op het idee? “Met een verhuizing stond ik op mijn kamer met een schoenendoos met bonnetjes van producten die ik gekocht had de afgelopen jaren. Dit was zo’n rotzooi. Ik dacht: ‘Als al die kassabonnetjes nou eens in een bestandje op mijn computer stonden, dan is dit veel overzichtelijker, duurzamer en beter te bewaren.’ Zo is het balletje vrij snel gaan rollen en voordat ik er erg in had stonden we op de prijsuitreiking van de Philips Innovation Award.”

Nieuwe kansen

Balen dat je de hoofdprijs bent misgelopen? “Nee helemaal niet. Natuurlijk ga je in een wedstrijd voor de winst, maar wij hebben onze prijs al lang binnen. Tijdens de prijsuitreiking hebben we veel enthousiaste mensen gesproken over het product en advocaten bieden bijvoorbeeld hulp aan voor de verdere ontwikkeling ervan. We doen trouwens ook mee met de businessplancompetitie New Venture. Op 17 mei is de laatste deadline voor het inleveren van het businessplan en eind juni de prijsuitreiking. Wie weet winnen we dan wel. Maar ons product gaat het toch wel redden op de markt, want een erg grote groep mensen kan gebruikmaken van de dienst.” MW (foto: Roderik van Nispen)

Deel dit artikel