In dezelfde hotelkamer slapen als James Bond of een cocktail drinken met vriendinnen tijdens de ‘Sex and the City tour’ door New York. Stijn Reijnders van de faculteit der Historische en Kunstwetenschappen presenteerde op campus Woudestein vanochtend zijn onderzoek naar mediatoerisme.

Als mensen locaties uit populaire boeken, tv-series of films bezoeken, is er sprake van mediatoerisme. De presentatie ‘On the trail of 007’ van Stijn Reijnders op maandag 12 april gaat over een specifieke casus uit zijn onderzoeksproject: ‘James Bond’. Hij deed twintig interviews met James Bondfans om er achter te komen waarom deze mensen zo graag filmlocaties bezoeken. Zijn onderzoek, dat al drie jaar loopt, wordt gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Dagtrip

De locatie van een bekende film bezoeken, is voor veel mensen gewoon een leuk uitje tijdens een vakantie. Meest gangbare redenen zijn dat zij even hetzelfde gevoel proberen te creëren als de filmster tijdens de opnamen en ze na afloop kunnen zeggen dat ze ‘de deur’ uit de James Bondfilm hebben aangeraakt. Over de hele wereld zijn plaatsen door films beroemd geworden, zoals Nieuw-Zeeland na het uitkomen van ‘Lord of the Rings’.

James Bondvakantie

Er zijn echter mensen die wel heel enthousiast zijn over bekende filmlocaties. Zij gaan bijvoorbeeld op een speciale James Bondvakantie, en reizen bij voorkeur alleen, net als 007. Ze leggen dezelfde route af als de geheimagent, eten in dezelfde restaurants en genieten in hun hotelkamer van hetzelfde uitzicht. Uit het onderzoek van Reijnders blijkt dat deze fanatiekelingen vooral blanke, getrouwde mannen van middelbare leeftijd zijn. Volgens hem is het binnenstappen in een fantasiewereld en even weg zijn uit de realiteit, wat deze fans drijft. MW