Vandaag ontvingen studenten en medewerkers van de Erasmus Universiteit per mail een waarschuwing om vooral niet te reageren op spam van vorige week vrijdag. Daarin werden zij gevraagd om hun ERNA-gebruikersnaam en wachtwoord door te geven.
Informatiebeveiliger Peter Oost besloot de waarschuwing rond te mailen, omdat een significant deel van studenten en medewerkers op de spam zijn ingegaan. “Blijkbaar zijn er toch mensen die er intrappen. Daarom kan niet vaak genoeg gezegd worden dat je nooit je wachtwoord via e-mail moet versturen”, zegt Oost.
Geen overbodige luxe
Normaliter worden studenten en medewerkers niet extra gewaarschuwd voor spam, omdat de ICT Servicedesk er vanuit gaat dat iedereen de mail herkent als spam. Nu ontvangt de servicedesk echter verschillende telefoontjes van medewerkers met de vraag ‘wat moet ik ermee?’. Hieruit blijkt dat velen toch moeite hebben met het herkennen van de spam en dat een waarschuwing geen overbodige luxe is. Dat de waarschuwing pas op dinsdagmiddag is verstuurd, komt doordat Oost eerst intern wilde bekijken hoe hij deze situatie zou oplossen.
Nog geen misbruik gemeld
Wie wel zijn of haar gegevens heeft doorgegeven, moet zo snel mogelijk het wachtwoord veranderen. De Servicedesk heeft nog tot nu toe geen berichten ontvangen dat er is ingebroken in systemen.
Afzender onbekend
Van wie de spam afkomstig is, kan de servicedesk niet achterhalen, omdat spam automatisch gegenereerd wordt. “Wij besteden hier niet eens aandacht aan, omdat acht op de tien mailtjes uit spam bestaat. Onze filter houdt de meeste troep tegen, maar soms floept er toch eentje doorheen”, aldus een medewerker van de servicedesk.
Binnenkort start informatiebeveiliger Oost een campagne over hoe mensen veilig met wachtwoorden om kunnen gaan. LJ
Benieuwd hoe de betreffende spam eruit ziet? Klik hier