Mooie woorden, nu actie

De première van ‘Copenhagen the Movie’, een film van studentenvereniging GreenEUR, trok gisteren ongeveer 180 bezoekers naar de C-hal op Woudestein. De conclusie van de paneldiscussie achteraf was: er is al veel kennis, maar communiceer die beter.

GreenEUR Climate Conference Copehagen

Onder het genot van ‘fair trade’ koffie, thee en stroopwafels zagen de bezoekers – veel studenten, maar ook mensen van de gemeente, bedrijven en EUR-medewerkers – de documentaire over de klimaattop in Kopenhagen van afgelopen december. De film gaf een goed beeld van de saaie, zakelijke sfeer in het Bella Centre, waar vooral politici maar niet tot oplossingen komen. Voor veel wetenschappers en non profitorganisaties (ngo’s) was er geen plaats in het Centre, omdat de organisatie teveel accreditaties had verleend.

Verder toonde de film de roerige actievoerders in de straten van Kopenhagen. Een van hen vertelde met zijn ogen dicht – want net met pepperspray bespoten – hoe belachelijk het is dat wetenschappers en ngo’s zo hard de mond wordt gesnoerd.

Globaal of lokaal?

De rode draad van de film en van de discussie was hoe de klimaatveranderingen gestopt kunnen worden. Is het bijvoorbeeld wel zinvol dat de Verenigde Naties tijdens zo’n top oplossingen bedenken, om die vervolgens op te leggen aan landen? Panellid Wubbo Ockels, hoogleraar duurzame technologie aan de TU Delft, meent dat de klimaatproblemen beter op lokaal niveau kunnen worden aangepakt, omdat dit beter te overzien is.

Luie ontwikkelingslanden

Een ander punt van discussie zijn de ontwikkelingslanden. Zelf claimen ze extra geld nodig te hebben van de rijke landen om duurzamer te handelen, maar moeten ze dit niet eerst op eigen houtje proberen? Vanachter haar bamboehouten desk weerspreekt EUR-wetenschapper Gail Whiteman die luie houding van ontwikkelingslanden. “Ze doen juist al veel op het gebied van innovatie om hun CO2-uitstoot te reduceren.”

Credo is informeren

De conclusie van de paneldiscussie luidde dat de kennis en technologie om klimaatverandering tegen te houden al aanwezig zijn, maar dat dit beter gecommuniceerd moet worden. Kortom: informeer de burger. “Maak een Wikipedia voor duurzaam consumeren en ondernemen”, stelt Ockels gekscherend voor. “Of maak, naar Duits voorbeeld, groene en duurzame producten simpelweg goedkoper dan milieuonvriendelijke.” LJ

De film wordt in twee delen uitgezonden op 22 en 23 februari op RTV Rijnmond om 20.30 uur.

Bekijk de trailer van ‘Copenhagen The Movie’

Gewijzigd 22-02-10 

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.