Consument niet te koop

De financiële wereld beloofde beterschap na de kredietcrisis, maar lijkt die belofte nu al weer te zijn vergeten. Dit zegt David de Cremer, hoogleraar behavioural business ethics aan de EUR.

“Onverantwoord hoge bonussen”, schrijft David de Cremer in NRC Handelsblad vandaag, “blijken nog steeds erg heilig te zijn in het internationale bankverkeer.” Het gaat nu alweer om ‘eigenbelang’ en de verkoop van dure, complexe financiële producten.

Loyaliteit belangrijker

Volgens De Cremer gaan banken er nog steeds – en onterecht – vanuit dat zij het vertrouwen van de consument winnen wanneer ze grote winsten maken en ‘goed met cijfers omgaan’. Maar het is nu echt de hoogste tijd voor andere omgangsvormen, zegt De Cremer, die meer gebaseerd zijn op ‘emotionaliteit’ en ‘loyaliteit’. “Zonder deze basis zullen we steeds het risico lopen dat de relatie tussen bank en klant elke keer dat er een crisis opduikt onmiddellijk onder het vriespunt zakt.” DR

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.