Business History @ Erasmus is een nieuw virtueel platform voor wetenschappers van verschillende disciplines, die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van bedrijven. De lancering van de website was op 11 januari.

Op de Engelstalige website staan academische publicaties over business history, en informatie over projecten en evenementen. Naast het digitale platform, organiseert Business History @ Erasmus elke drie weken een seminar, zodat mensen ook face-to-face met elkaar kunnen discussiëren. “We proberen regelmatig een hotshot uit het vakgebied van bedrijfsgeschiedenis uit te nodigen”, vertelt dr. Ben Wubs van de Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen (FHKW), enthousiast.

Het team van Business History @ Erasmus

Kennis bundelen

Samen met prof.dr. Abe de Jong van de Rotterdam School of Management, Erasmus University, zette Wubs het platform op, omdat er op de EUR veel mensen van verschillende faculteiten bezig zijn met bedrijfsgeschiedenis. “In plaats van langs elkaar heen te werken, is het beter om de kennis uit allerlei disciplines te bundelen”, redeneert Wubs. “Een digitaal platform is daar een prima middel voor. Overigens zijn wetenschappers van buiten de Erasmus Universiteit ook van harte welkom om een bijdrage te leveren”, aldus de FHKW-onderzoeker.

Terug van weggeweest

Een andere reden om Business History @ Erasmus te starten, is om bedrijfsgeschiedenis terug op de kaart te zetten. In de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw was dit namelijk een belangrijk vakgebied op de universiteit, vertelt Wubs. Er was toen zelfs een centrum voor bedrijfsgeschiedenis, waar bedrijven konden aankloppen voor een historische analyse. In 2001 is het centrum ter ziele gegaan.

Grote ambities

Wubs noemt de website van het platform geavanceerd, omdat die op internet alle nieuw gepubliceerde artikelen over business history opspoort en ernaartoe linkt. “Ik hoop dat wetenschappers uit de hele wereld onze website als toonaangevend gaan zien.” LJ

Lees meer op de website van Business History @ Erasmus