Binnenkort is de Erasmus Universiteit twee nieuwe bladen rijker. De Faculteit der Wijsbegeerte lanceert Post Scriptum en Cedo Nulli, de studievereniging van de sociale faculteit, start Credo.
Eind deze maand komt de eerste editie van Credo uit. Dit blad zal verschijnen naast het online magazine SoFa, dat wordt gemaakt door de faculteit zelf. Waarom een nieuw blad voor dezelfde doelgroep? Bestuurslid van Cedo Nulli Brian Hewitt: “Waar SoFa meer bericht over facultair nieuws en dingen die eraan komen, zal Credo zich vooral richten op de activiteiten van onze studievereniging. Dit blaadje is vooral bedoeld om onze 1300 leden betrokken te houden.”
Per post ontvangen
De druk- en distributiekosten worden gedragen door sponsors, zodat alle leden het thuisgestuurd zullen krijgen. Credo wordt gemaakt door een team van acht vrijwilligers en zal drie keer per jaar verschijnen op A4-formaat en zo’n dertig pagina’s tellen. De eerste editie heeft een oplage van ongeveer 1500 stuks.
Geen eigen blad
Kwartaalblad Post Scriptum richt zich op de filosofiestudenten, en wordt ook volgeschreven door hen. Hoofdredacteur Ruben Bakker: “We hebben het blad opgericht, omdat wij als studenten een eigen medium misten, waarin de studie met de praktijk wordt verbonden.” Elke editie zal een ander thema hebben. Begin februari verschijnt het eerste nummer, met als thema ‘Groei’.
Spongia?
Samenwerking met filosofieblog Spongia, waarop EUR-filosofen actuele gebeurtenissen vanuit een filosofisch oogpunt benaderen, zit er voorlopig niet in. “Ik ken het blog helemaal niet”, bekent Bakker. “Post Scriptum heeft in ieder geval een andere insteek dan Spongia. Wij leveren vooral langere verhalen, het blog bevat korte columns en berichten.”
Het blad in A5-formaat wordt gefinancierd door de faculteit en het Trustfonds. De eerste oplage zal 250 stuks bevatten. Afhankelijk van de belangstelling zal dit naar boven of beneden bijgesteld worden, aldus de hoofdredacteur. MM/LJ