Als stagiairs een klachtenlijn bellen, mopperen ze meestal op hun stagebegeleiders. Dat blijkt uit een rapport van de Meldlijn Stageklachten.
Vanaf maart tot en met oktober konden ontevreden stagiairs de telefoon pakken en hun hart luchten bij de Meldlijn Stageklachten. Of ze surften naar www.stageklachten.nl. Maar hoeveel mbo’ers, hbo’ers en universitaire studenten deden dat precies?
Wo’ers klagen minder
Harde cijfers hebben de samenwerkende belangenorganisaties van studenten niet, maar in de afgelopen negen maanden kwamen er “drie- à vierhonderd klachten” binnen, aldus de Landelijke Studenten Vakbond. Minder dan de helft daarvan kwam voor rekening van hbo’ers en wo’ers.
Waar gaan klachten over
Dat lijkt weinig, gegeven de tienduizenden studenten die jaarlijks stagelopen. “Maar elke klacht is er een te veel”, vindt voorzitter Henno van Horssen van het Interstedelijk Studenten Overleg. “We willen niet beweren dat er veel geklaagd wordt, we willen alleen kijken waar ontevreden stagiairs over klagen. Daar blijkt een patroon in te zitten.”
Zo zijn sommige stagebegeleiders slecht bereikbaar of komen ze niet langs op de stageplaats. Er was bijvoorbeeld een klager die pas na enkele weken op zijn werkplek een introductiegesprek met zijn begeleider kreeg. Ook klagen sommige stagiairs dat hun begeleiders alleen over hen lopen te klagen. En opvallend voor universitaire klagers: die balen ervan als ze voor nop moeten werken, terwijl hbo-stagiairs en mbo-stagiairs een stagevergoeding krijgen.
Koffie zetten
Sommige studenten worden aan hun lot overgelaten of moeten de vervelende klusjes opknappen. Een stagecontract zou dat kunnen voorkomen, menen de rapporteurs. Ze bevelen de politiek aan om zulke contracten verplicht te stellen. HOP