Computergame is laboratorium

Jeroen Jansz hield vrijdag 13 november zijn oratie als hoogleraar Communicatie en media aan de Erasmus Universiteit. Hij gaat onderzoek doen naar computergames, want daar heersen nog veel misverstanden over.

“Gamers zijn meestal geen eenzame nerds”, zegt Jansz. Behalve om redenen als het vluchten in een fantasiewereld en het verlangen naar controle en competitie, spelen mensen computerspellen zeker ook voor de ‘sociale interactie’.

Geldt minder voor vrouwen

Wel frappant: voor vrouwelijke gamers geldt de sociale dimensie veel minder dan voor de mannelijke. “Dat is contra-intuïtief met de sociale theorie, die zegt dat vrouwen meer dan mannen gedreven worden door het sociale aspect.” Een mogelijke verklaring vond Jansz al bij (wat oudere) spelers van het spel The Sims. “Het is een manier om wat vrije tijd te winnen, weg van de familie. Net zoals het lezen van romantische boeken is het simpelweg een manier om even ‘nee’ te zeggen tegen anderen.”

Representatie en tegenhanger

Op die manier is de game een ‘ veilige’ representatie van wat we in het dagelijks leven doen, maar ook een tegenhanger van de werkelijke wereld, ‘een laboratorium’ zegt Jansz. “Je kan er voelen hoe het is om iemand door het hoofd te schieten.”

Beste games

Het onderzoek van Jansz zal zich verder vooral richten op de classificatie van games. Wat zijn de beste 10 games en wat maakt iets een goede game? Roept u maar. DR

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.