Tot ergernis van EUR-medewerkers werkte de universiteitsmail de laatste weken trager. Volgens hen kwamen mails soms helemaal niet aan. De oorzaak is een storing in de spamfiltersoftware van het e-mailsysteem.
Inmiddels zijn alle mailproblemen voorbij. De fout in de software is gevonden, en er is een nieuwere versie van het softwarepakket geïnstalleerd. Uit voorzorg wordt het mailverkeer verdeeld over meerdere servers. Mocht er dan opnieuw een fout optreden, kunnen de overige servers het werk overnemen, zodat er minimale vertraging ontstaat. Bovendien wordt het mailverkeer nu zorgvuldig in de gaten gehouden. Als er iets mis is, wordt er binnen vijf minuten actie ondernomen.
Langere wachtrij
“De vertraging in het mailverkeer ontstond doordat de virusscanner langzamer werkte. Het scannen van de inhoud van mail en eventuele bijlagen duurde daarom langer en zodoende stonden binnenkomende mails langer in de wachtrij om bezorgd te worden”, legt directeur SSC ICT Wouter Drinkwaard uit.
70 procent is spam
Volgens hem hebben de virusscanner en spamfilter het druk, want 70 procent van de binnenkomende mails is spam en/of afkomstig van dubieuze (e-mail)bronnen. “De virusscanner houdt sowieso mailtjes tegen die verstuurd zijn door mailsystemen op internet die op een ‘zwarte lijst’ staan”, aldus Drinkwaard. “Bij twijfelgevallen wordt de e-mail wel bij de geadresseerde afgeleverd, maar met een waarschuwing dat het spam kan betreffen.” LJ