Tot ergernis van EUR-medewerkers werkt de universiteitsmail de laatste weken trager. Volgens hen komen mails soms helemaal niet aan. Dit komt door een nog onduidelijke storing in de spamfiltersoftware van het e-mailsysteem.
“Door de storing in de software werkt de virusscanner langzamer. Het scannen van de inhoud van mail en eventuele bijlagen duurt daarom langer en zodoende staan binnenkomende mails langer in de wachtrij om bezorgd te worden”, legt directeur SSC ICT Wouter Drinkwaard uit. In afwachting van het vinden van de storing zijn er voorlopige maatregelen genomen om de effecten op de aflevering van e-mail tot een minimum te beperken.
70 procent is spam
De virusscanning en spamfiltering hebben het druk, want volgens Drinkwaard is 70 procent van de binnenkomende mails spam en/of afkomstig van dubieuze (e-mail)bronnen. “De virusscanner houdt sowieso mailtjes tegen die verstuurd zijn door mailsystemen op internet die op een ‘zwarte lijst’ staan”, aldus Drinkwaard. “Bij twijfelgevallen wordt de e-mail wel bij de geadresseerde afgeleverd, maar met een waarschuwing dat het spam kan betreffen.”
Ander probleem
Behalve de storing in de afhandeling van spam en/of virussen was er op 15 oktober nog een ander probleem met het mailverkeer. Reden hiervoor was het vervangen van de batterijen van de opslagvoorziening voor mails. Volgens de fabrikant konden de batterijen verwisseld worden terwijl het systeem bleef draaien, maar de nieuwe batterijen bleken niet opgeladen te zijn. Doordat die eerst moesten worden opgeladen, ontstond er vertraging bij de afhandeling van het mailverkeer. LJ