Een lik verf hier en daar, andere belichting en een eigen ‘In Balansconcept’. Twee restaurants van cateraar Avenance zijn voorafgaand aan het nieuwe collegejaar in een fris jasje gestoken.
Restaurants ‘De Etude’ en ‘De Carrousel’ hebben een kleine metamorfose ondergaan. De paarse kleur in de Etude en het grijs in de Carrousel maken de afnamegedeelten meer tot een geheel. Door opgehangen bordjes ziet de klant makkelijk waar de broodjes, salades en melk staan.
Biologische koffie
In beide restaurants is Avenance overgestapt op biologische en maatschappelijk verantwoorde koffie van SANTAS. Verder wordt de soep nu geleverd door de Soup Factory van Unox, met als gevolg dat die twee keer zoveel kost als voorheen. Wel kan de klant zelf een supplement toevoegen, zoals alfalfa of bosui. In de Carrousel wordt ook bouillon aangeboden voor de oude soepprijs.
‘In balans’
In de Etude heeft de cateraar een balansconcept geïntroduceerd, inclusief logo. “Het uitgangspunt is klanten informeren over het aantal kilocalorieën en de oorsprong van de producten. Bijvoorbeeld, is iets gemaakt van rundvlees, kip of is het vegetarisch?” Ook geeft de cateraar met groene, blauwe en oranje smileys aan hoe gezond of ongezond een product is. Tegelijkertijd laat een poster zien hoeveel kilocalorieën je verbrandt met bijvoorbeeld sporten, zitten of stofzuigen.
Vis van grill
In het afnamegedeelte van de Carrousel worden warme maaltijden anders geserveerd. In de oude situatie kookte het eten vaak door. Dat is nu verleden tijd door het eten warm te houden in gietijzeren pannen. Nieuw is ook dat klanten kunnen kiezen voor een stukje vlees of vis van de grill, dat voor hun neus wordt klaargemaakt. Voor broodjes geldt hetzelfde. Haastige klanten kunnen een gesmeerd broodje meepakken, terwijl klanten met meer tijd hun ‘broodje op maat’ ter plekke kunnen laten beleggen.
Kleine prijsverhoging
Avenance wil met de veranderingen laten zien dat kleine aanpassingen in de presentatie – ‘window dressing’ – veel effect kunnen hebben. En hoe zit het met de prijzen? Bestaande producten zijn iets duurder geworden volgens Korsten, omdat Avenance de hogere inkoopprijzen doorberekent. Nieuwe producten, zoals vlees van de grill of Unoxsoep, zijn sowieso al wat duurder. LJ