Marketingbudget farmaindustrie buitensporig

Er heerst paniek onder de bevolking omtrent de Mexicaanse griep. Volgens hoogleraar marketing Stefan Stremersch is het niet de farmaceutische industrie maar de overheid die de paniekgevoelens aanwakkert. Met die industrie is best iets mis, denk aan verkwisting, maar de enorme winst die er wordt gemaakt is volgens hem te rechtvaardigen door het grote risico van de investeringen.

‘Voor sommige medicijnen is de besteding compleet buitensporig. Zowel vanuit een sociaal oogpunt als vanuit hun eigen winstresultaat’, zegt hij in Erasmus Magazine, dat vanaf aanstaande donderdag in de bakken ligt. ‘De farmaceutische industrie berekent niet goed (genoeg) wat de effecten zijn van hun marketinginspanningen, zelfs niet op hun winst.’

Waar de paniek onder de bevolking volgens hem vandaan komt? ‘Ik denk dat de overheid het meest negatieve scenario erg zwaar heeft gebracht en de pers heeft daarvan dankbaar gebruik gemaakt om hun eigen winkel te doen draaien. De overheid beheerst haar crisiscommunicatie niet goed; er is geen gebalanceerd beeld geschept.’ MM

Het gehele artikel lezen? Erasmus Magazine #2 ligt vanaf donderdag 3 september in de bakken!

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.