Samen met enkele collega-onderzoekers stelt de wetenschapper Henry Greely (Stanford Law School) in het tijdschrift Nature, dat kunstmatige vervolmaking van het brein moet kunnen. Studenten ziet hij als de voorlopers van de nieuwe leercultuur.

Studenten gebruiken en verhandelen overal ter wereld medicijnen zoals Adderall (amfetamines) en Ritalin, vermoedt Greely, om langer en intensiever te kunnen leren. En dus hogere cijfers te halen. Er is een survey bekend waarin wordt gesteld dat 25 procent van de Amerikaanse studenten het afgelopen jaar dit soort middelen tot zich nam.

Nu wordt dat gedrag veroordeeld als ‘valsspelen’ en is zelfs strafbaar. Maar wat, vraagt Greely zich af, is er categorisch anders aan dan een docent die de geest van een student aan wil scherpen? Internet en geschreven taal kan je ook als ‘brain enhancing’ zien. In de toekomst zal kunstmatige verbetering van onze hersenen überhaupt steeds vaker nodig zijn, omdat we steeds ouder worden en meer risico lopen op bijvoorbeeld dementie. Klik voor meer informatie. DR