In de laatste maanden is het aantal ongelukken op de Oostzeedijk en Honingerdijk, de fietsroute naar de EUR voor veel studenten, toegenomen. Deelgemeente Kralingen-Crooswijk nam maatregelen, maar toch gebeurden er op 2 december weer twee ongevallen.

De politie en de dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting (dS+V) voeren een ongelukkenanalyse uit naar de ongelukken uit de afgelopen maanden. Op 2 december knalden op de Honingerdijk drie auto’s op elkaar en raakte een andere auto in de slip. Bij tramhalte Woudestein verongelukte op 4 november sociologiestudente Lina Liu. Zij overleed in het ziekenhuis aan haar verwondingen. En op de Oostzeedijk werd op 2 november ’s ochtends vroeg voor café Concordia een oud EUR-studente BMG aangereden door een dronken automobiliste. De studente liep twee fracturen in de nek en een hersenbloeding op en lag een week in coma. Ze is buiten levensgevaar.

Duidelijk is dat de ongevallen zowel op glad als droog wegdek plaatsvonden, en dat niet alle automobilisten te hard reden. De technische staat van het wegdek wordt ook meegenomen in het onderzoek. Net als de ligging van de tramrails op de Honingerdijk, omdat deze onlangs zijn verbreed voor de tramplus. Dit kan de oorzaak zijn van extra slipgevaar in de bocht volgens Karin Jongbloed, communicatieadviseur bij de deelgemeente Kralingen-Crooswijk.

De deelgemeente nam al maatregelen om automobilisten te waarschuwen voor de beruchte flauwe bocht op de Honingerdijk ter hoogte van de Sint Lambertuskerk. Borden naast de weg en reflecterende pijlen op de weg duiden de naderende bocht aan. Sinds 4 en 5 december zijn er elektronische matrixborden in de bocht geplaatst waarop ‘maximaal 50’ verschijnt als automobilisten harder rijden dan de toegestane snelheid van vijftig kilometer per uur. Vaak komen zij van de snelweg en passen hun snelheid niet snel genoeg aan. Het feit dat de automobilisten overal voorrang hebben, werkt te hard rijden in de hand. Voor fietsers wil de gemeente een fietsroute aanleggen op de Beneden Oostzeedijk zodat zij de dijk zelf kunnen mijden.

Bewoners van de Honingerdijk hebben al meerdere keren aangekaart bij deelgemeente dat de weg veiliger moet worden. Als er niets wijzigt aan de verkeerssituatie zullen in de toekomst meer doden vallen, voorspellen zij. De omwonenden onderhouden een website waarop zij ongelukken registreren. Zij stellen voor om de Honingerdijk een eenrichtingsweg en/of een 30-km-zone te maken. De dS+V bekijkt of dit mogelijk is gelet op de verkeerscirculatie in Rotterdam. LS