Het gevaar bestaat dat internationale uitwisselingsstudenten alleen in de horeca van de Oostzeedijk komen. Terwijl Rotterdam zoveel meer te bieden heeft. Ook daar kan ‘citymarketing’ nog wel eens van nut zijn, volgens Erik Braun, promoverend econoom aan de EUR. Toch zegt hij ook: Rotterdam is wel al één van de pioniers onder steden die zichzelf in de kijker willen zetten.

In zijn proefschrift (City marketing – towards an integrated approach) beschrijft en evalueert Braun de manieren waarop steden zich steeds meer bedienen van methoden uit de marketing uit het bedrijfsleven. Steden zien sinds de jaren ’80 in dat ze ook een soort bedrijf zijn: om bedrijven, studenten, toeristen en kenniswerkers aan te trekken (en dus levendigheid en economische voorspoed) maken ze steeds meer gebruik van marketing.

Dat is trouwens makkelijker gezegd dan gedaan. Een bedrijf is veel duidelijker te marketen dan een stad, zegt Braun. “Probeer over zo’n veelzijdige, ook tegenstrijdige stad als Rotterdam maar eens een aansprekend verhaal te bedenken.” Braun ziet dat dan ook fout gaan bij veel steden. “Onduidelijk is wie verantwoordelijk is voor de marketing. En een stad moet durven kiezen waarvoor het wil staan, en dat moet op verschillende niveaus in die complexe organisatie doorwerken. En je moet het niet alleen uitdragen. Marketing betekent ook dat je de faciliteiten daadwerkelijk aanbiedt. Bijvoorbeeld faciliteiten voor internationale studenten.”

Rotterdam is volgens Braun wel verder op het gebied van markering dan menig andere stad. “Dat Rotterdam een Chief Marketing Office instelde bewijst dat bijvoorbeeld. Zij zijn toch pionier op dit gebied. Maar ik zeg wel: marketing is nooit klaar. Je moet verschillende doelgroepen aanspreken. En je moet rekening houden met de uiteenlopende wensen van de verschillende doelgroepen maar ook oog hebben voor synergie. Het attractiever maken van Rotterdam en er ook voor zorgen dat de klanten weten waar ze moeten zijn, is ook citymarketing. Internationale studenten zien, bijvoorbeeld, maar moeilijk waar de uitgaansgelegenheden zijn, door dat uitgestrekte stadscentrum. Toch is er meer voor hen dan alleen café Concordia.” Braun promoveerde donderdag 30 oktober. Zijn dissertatie is uitgegeven in de ERIM Phd-reeks.

Door Daan Rutten