Maandag 13 oktober

Vandaag bij binnenkomst meteen de mails afgehandeld. Enkele afspraken met cliënten die gescreend moeten worden voor deelname aan een nieuw te starten autonomiegroep. Over deze groep vertel ik in de loop van de week meer.

Spannend is dat ik vandaag samen met collega Yvonne start met een cursus presentatieangst. Deze cursus wordt minstens twee keer per jaar door het BUP aangeboden voor mensen die het eng vinden een presentatie te houden of om in een werkgroep iets te zeggen, laat staan iets te vragen.

De cursisten hebben lang vooraf en tijdens de presentatie last van piekeren, slapeloze nachten, hartkloppingen, blozen, trillende benen of zweethanden. Ze zijn bang het niet perfect te kunnen doen, over woorden zullen struikelen en dat anderen hen nerveus vinden.

Deze negatieve gedachten zijn de basis voor het opbouwen van spanning. Met de cliënten gaan we deze gedachten in acht weken opzoeken, analyseren en uitdagen. We doen dit met behulp van drie technieken.

Ten eerste met cognitieve gedragstherapeutische technieken. Vergelijk onderstaande situaties. Stel, je zit in de woonkamer met je geliefde naar tv te kijken en je hoort plotseling in de achterkamer een vaas vallen. Je denkt: O, het is een inbreker! Het kan zijn dat je schrikt, de neiging hebt te vluchten of meteen de politie te bellen. Aan de andere kant kun je ook denken dat de kat de vaas heeft laten vallen. Misschien voel je je dan geïrriteerd of ben je opgelucht dat je eindelijk verlost bent van die lelijke vaas die je van je schoonmoeder heb gekregen.

In beide situaties is het de gedachte die leidt tot een bepaald gevoel en gedrag. Terugkomend op de angst voor presentaties is bijvoorbeeld een gedachte: ik moet het perfect doen, want anders vinden ze me dom. Een hoge onrealistische eis die valt in de categorie denkfouten. Cliënten laten we via huiswerkopdrachten kennismaken met hun negatieve gedachten en de daarbij behorende denkfouten.  Daarna gaan we op zoek naar positieve realistischere gedachten die minder of geen spanning meer veroorzaken.

Een tweede aandachtpunt in de cursus is het aanleren van ontspanningsoefeningen, zoals je ademhaling onder controle houden. En ten derde hebben we wekelijks kleine speelse presenteeropdrachten; van pantomime tot rollenspelen, individueel en/of met elkaar. In de laatste twee bijeenkomsten mag elke cursist tien minuten presenteren. Dit wordt gefilmd en geanalyseerd. Hieruit blijkt dat de meeste cliënten zichzelf vinden meevallen. Hun monsterlijke fantasie over hoe slecht de presentatie zou zijn, valt in het niet bij de mooie beelden, de rust en duidelijkheid die ze over het algemeen laten zien.

Ik heb altijd plezier in deze groepen en vind het net zo spannend als de cliënten. Wij bieden veiligheid en een podium om (weer, meer) jezelf te kunnen zijn.

Vanavond heerlijk gesport en in de sauna gerelaxt. Het is nu 1.00 uur. Welterusten.

Even voorstellen

Mijn naam is Lucille Mac Nack. In de functie van universiteitspsycholoog ben ik vier dagen per week werkzaam bij het Bureau Universiteitspsychologen (BUP). Ik ben psycholoog en psychotherapeut. Verder heb ik nog een kleine aanstelling als vertrouwenspersoon voor het personeel van de EUR betreffende zaken als seksuele intimidatie, agressie, geweld, discriminatie en pesten.