futuristisch Mandeville EM5 toekomst onderwijs

De opkomst van de 'Double Degree'

Dankzij het Rotterdam Arts & Science Lab is het sinds dit collegejaar mogelijk een academische studie te combineren met een kunst- of muziekopleiding. Een unicum in Nederland. Maar waarom bieden de EUR, Codarts en de Willem de Kooning Academie deze ‘double degree’ eigenlijk aan? Volgens initiator Liesbeth Noordergraaf-Eelens moeten studenten van de toekomst meer en meer tweebenig zijn.

special onderwijs2027 rasl twee studies

Lees meer

‘De academicus van de toekomst is tweebenig’

EM vroeg zes experts om een toekomstvoorspelling over het academisch onderwijs.

Meer en meer diversiteit

Studeren op de EUR is al sinds jaar en dag voor alle studenten, ongeacht geslacht, seksuele voorkeur of (culturele) achtergrond. Alleen als je naar het onderwijzend personeel kijkt, zie je voornamelijk nog oudere, blanke mannen. Daar wil Hanneke Takkenberg verandering in brengen. Over tien jaar moet elke student zich kunnen identificeren met de EUR en het onderwijs.

EM05 Toekomst Onderwijs 03

Lees meer

‘De EUR is niet alleen voor Jan en Janneke’

EM vroeg zes experts om een toekomstvoorspelling over het academisch onderwijs. Vandaag…

Pgo staat onder druk

Ginie Servant, docent op het Erasmus University College, promoveerde op een intellectuele geschiedenis van probleemgestuurd onderwijs. Ze maakt zich zorgen over de toekomst van pgo: “Sommige mensen denken dat de docent helemaal overbodig is.”

special onderwijs2027 pgo

Lees meer

‘Pgo dreigt een leeg marketingverhaal te worden’

EM vroeg zes experts om een toekomstvoorspelling over het academisch onderwijs. Vandaag:…

Praktijkgerichte masters

Koppeling met de prakijk wordt steeds nadrukkelijker gelegd, ook in het masteronderwijs. “De wereld om ons heen verandert zo sterk, dat je als opleiding geen studenten wil opleiden voor een functie die straks niet meer bestaat”

special onderwijs2027 praktijkgerichte masters

Lees meer

‘Masters worden meer op de praktijk gericht’

EM vroeg zes experts om een toekomstvoorspelling over het academisch onderwijs. Vandaag:…