Een spillover-crisis treedt op wanneer “gebeurtenissen in een externe organisatie ongerustheid, onzekerheid of het gevoel van nood creëren voor een andere organisatie.” (Veil et al., 2016, p.317). Een spillover-crisis kan ook optreden tussen individuen zoals politici, atleten en beroemdheden. Voorbeelden van high profile crises die zich van de ene organisatie naar de andere hebben verspreid, zijn de Volkswagen emissiecrisis die zich verspreidde naar andere autofabrikanten, de crisis van United Airlines in de VS, waarbij een passagier gedwongen werd verwijderd wegens overboeking, die zich verspreidde naar andere luchtvaartmaatschappijen, en een spinaziebesmettingscrisis in de VS, waarbij E-coli voorkwam bij Natural Selections Foods, LLC, die zich verspreidde naar de spinazie-industrie (Laufer & Wang, 2018; Veil & Dillingham 2020).

Het spillover-effect van crises is een opkomend onderzoeksonderwerp geworden op het gebied van crisiscommunicatie. Dit fenomeen is van bijzonder belang in een tijdperk waarin sociale media de snelheid verhogen waarmee een crisis zich van de ene organisatie naar de andere kan verspreiden. Door een beter begrip te krijgen van het mechanisme dat ten grondslag ligt aan het proces van crisis-spillover, kunnen wetenschappers de waarschijnlijkheid van crisis-spillover beter beoordelen, en ook effectievere antwoorden van bedrijven ontwikkelen om het spillover-effect te beheersen.

Gezien het belang van het onderwerp en de onderzoeksinteresse onder wetenschappers, tracht dit eendaagse onderzoekssymposium een multidisciplinaire dialoog tussen wetenschappers tot stand te brengen om een beter inzicht te krijgen in het spillover-effect van crises en de gevolgen daarvan voor organisaties en de samenleving. Het doel is om wetenschappers samen te brengen uit (maar niet beperkt tot) de vakgebieden communicatie, management en marketing.

Datum: 11 november 2022

Tijd: 09:00 – 17:00

Locatie: Online

Aanmelden: via ESHCC

Taal: Engels