Alisa komt uit Oekraïne en woont nu vijf jaar in Nederland. Ze heeft haar bachelor Communicatie en Media afgerond en vervolgt haar studie nu met een master Management aan de Erasmus Universiteit. Ze besloot in juli 2023 content over haar leven in Rotterdam te uploaden op sociale media en haar netwerk uit te breiden nadat ze moeite had een baan te vinden omdat ze geen Nederlands sprak.
Overweldigd
Om haar sociale kring uit te breiden, bezocht Alisa grote netwerkevenementen, waaronder ‘Amstercannes’, een festival vol paneldiscussies met insiders uit de creatieve industrie. Mensen kunnen kaartjes kopen om hen te ontmoeten en met hen te praten. Al snel realiseerde ze zich dat contacten leggen op grootschalige netwerkevenementen moeilijker zou worden dan verwacht. “Grote evenementen overweldigen je door het grote aantal deelnemers.”
Ze herinnert zich met name een evenement dat ze een jaar geleden in Amsterdam bijwoonde: “Ik had er zin in, maar er waren zoveel mensen. Ik was zo verlegen dat ik met niemand praatte. Ik voelde me heel klein en dom en had niets te bieden.” Alisa merkt op dat er op grote netwerkevenementen zoveel mensen zijn dat je onder een ‘overweldigende druk’ staat om te beslissen met wie je moet praten.
Eigen evenementen organiseren
De groeiende frustratie over de grote netwerkevenementen in combinatie met haar liefde voor organiseren bracht haar ertoe om kleine netwerkevenementen te gaan organiseren. Die trekken vooral studenten en pas afgestudeerden die geïnteresseerd zijn in of op de een of andere manier betrokken zijn bij de creatieve industrie. Haar aanpak was om iets ‘persoonlijkers’ neer te zetten waar mensen ‘veel kans hebben om het goed met elkaar te vinden en in elkaars netwerkkringen te komen’. Alisa organiseert twee keer per maand evenementen en informeert mensen via haar Instagram.
Ze is zich ervan bewust dat andere mensen ook moeite hebben met netwerken op grote evenementen en wil een andere sfeer creëren. “Ik wil ruimte geven aan gelijkgestemde mensen en daarbij gaat het niet alleen om de baan.” Haar evenementen zijn een succes, zegt ze, want ze zijn volgeboekt en na afloop hebben de deelnemers er vrienden, zakenpartners of beide bij.
Momenteel werkt ze aan een mystery-evenement. Alisa vindt dat je met kleinere evenementen met meer interactie gemakkelijker een succesvolle netwerkgemeenschap kunt creëren die meer inhoudt dan praten over jezelf en je werk. “Je introduceert nieuwe mensen, ziet hoe ze in teams werken en schept een gevoel van eenheid.”
Je merk begrijpen
Op basis van haar ervaring met allerlei netwerkevenementen begint Alisa te begrijpen wat werkt. Een van de valkuilen waar mensen intrappen is dat ze zich niet goed voorbereiden op het evenement. Maar wat houdt dat voorbereiden in? “Context is heel belangrijk”, zegt Alisa. Als je weet wie je wilt benaderen, een werkgever of een werkpartner, bedenk dan welke informatie over jezelf mensen belangrijk zullen vinden.
Een goede eerste indruk maken kan een effectief hulpmiddel zijn bij het netwerken, vervolgt ze. Haar, make-up en kleding kunnen op een unieke manier worden gebruikt. “Iedereen heeft een merk, je moet alleen doorhebben wat het is”, zegt Alisa. Het kan komen door ‘hoe je je kleding combineert, je sieraden of tatoeages’. Zelfs ‘gewone kleren dragen kan opvallend zijn’ in een menigte vol mensen die allemaal kleurrijke kleding dragen.
Ongebruikelijke aanpak
Het gaat om ‘de juiste toon zetten ‘ – ‘donuts brengen naar een bedrijf’ of ‘een visitekaartje geven aan je mentor ‘, zegt Alisa wanneer ze het heeft over het leggen van contact. Een voorbeeld waar Alisa het over heeft, is een jongen die haar een ananas gaf toen ze elkaar ontmoetten. Dit gebaar riep positieve emoties op en was een ‘kleinigheid die mijn dag goedmaakte’.
Zorg voor een vervolg
“Laat het niet bij ‘Leuk je ontmoet te hebben, tot ziens'”, zegt Alisa. Zorg voor een ‘vervolg’ door mensen aan jezelf en wat je te bieden hebt te herinneren op verschillende sociale platforms zoals Instagram. Over haar strategie zegt Alisa: “Ik blijf content maken, zodat ik opduik in hun feed en bij hen in beeld blijf. Ze zien dat ik beschikbaar ben voor projecten en samenwerkingen.”