‘Belangrijke informatie over jouw herkansing’ luidt de kop van een van de mails aan rechtenstudenten. De ‘belangrijke informatie’ blijkt reclame voor een tentamentraining. Meerdere rechtenstudenten die EM sprak laten zien dat ze regelmatig mail van de ‘Erasmus School of Law’ ontvangen. Dat erachter nog ‘- AthenaStudies’ of ‘- AS’ staat, valt vaak weg in de e-mailapp. “Ik vond het best wel irritant om die mails te krijgen, omdat je dan natuurlijk denkt dat er actie vereist is van de uni, maar dan blijkt het uiteindelijk gewoon reclame te zijn”, vertelt een van hen.
Ook bij Economie en Bedrijfskunde
Andere studenten laten weten dat ze het ‘misleidend’ en ‘slinks’ vinden en ‘te ver vinden gaan’ dat er in hun mailbox reclamemails binnenkomen die namens de faculteit gestuurd lijken te zijn. Eén student zegt nog wel begrip te hebben ‘vanuit marketingperspectief’, maar noemt het ook verwarrend.
De meeste klachten die EM verzamelde, komen van studenten aan de Erasmus School of Law. Maar ook studenten bij Bedrijfskunde en Economie meldden zich. Een economiestudente ontving een mail van ‘Erasmus University Rotterdam – ECO – AS’. Zij dacht dat het hier ging om een mail van de universiteit, maar AS staat voor AthenaStudies, en ook hier betrof het een reclamemail.
‘Bangmakerij’
Eerder deze maand bleek al dat hetzelfde bedrijf groepschats in WhatsApp opzet voor studenten van EUR-opleidingen. De groepen zien eruit alsof ze door de faculteit zijn opgezet: ze hebben namen als ‘EUR Rechten Jaar 2’. Ook gebruiken ze als groepsafbeelding het logo van de faculteit. De groepsbeheerders zijn studenten die betaald worden door AthenaStudies. Die delen regelmatig reclame in de groepsapp en liken elkaars posts. Ook vertellen ‘tevreden klanten’ af en toe positief over producten, ook dit zijn in werkelijkheid door het bedrijf betaalde studenten.
Volgens een student, die anoniem wil blijven, benadert het bedrijf Eurekaweekbegeleiders om eerstejaars in de groepsapps te krijgen. De student kreeg zelf het aanbod om de chatlink met zijn Eurekaweekgroepje te delen, in ruil voor een gratis bijles bij Athena. Hij zag er toen geen kwaad in, maar ergert zich nu aan alle reclame die in de groepen voorbijkomt. Een andere student vertelt hoe door Athena betaalde studenten soms lage slagingscijfers van vorig jaar delen om vervolgens een samenvatting van het bedrijf te promoten. ‘Bangmakerij’ noemt ze de tactiek.
Juridische stappen
De universiteit laat in een reactie weten de e-mailstrategie van AthenaStudies ‘onrechtmatig’ te vinden. “Zij maken hiermee inbreuk op de merkrechten van Erasmus Universiteit Rotterdam. Voorts misleidt AthenaStudies studenten door op deze werkwijze te opereren. De afdeling Juridische Zaken onderzoekt welke juridische stappen de EUR tegen AthenaStudies kan zetten.” Een student die het probleem al aankaartte bij de Rotterdam School of Management, stelt voor om voortaan groepen aan te maken via de studieverenigingen. Ook zou hij graag zien dat studenten een mail ontvangen waarin uitgelegd wordt dat AthenaStudies niet verbonden is aan de universiteit.
EM heeft via e-mail, telefoon en Facebook meerdere malen contact gezocht met AthenaStudies voor een reactie. Het bedrijf was op geen enkele manier bereikbaar voor commentaar. Ook de (student)beheerders van de ‘Athena’-whatsappgroepen wilden niet reageren op vragen.