Drie projecten hebben de Charles Boucher Beurs in ontvangst mogen nemen: een e-learning module over dyslexie, een collectief voor diversiteit in de geneeskunde en reanimatielessen op middelbare scholen.
De beurs is uitgereikt door de Erasmus MC Honours Class Alumni Vereniging, in samenwerking met het Erasmus Trustfonds en de studentenorganisatie Geneeskundestudent In De Samenleving.
Studenten kunnen hun idee voor een maatschappelijk project jaarlijks vóór september insturen en maken daarmee kans op een beurs van maximaal 7.500 euro. “We willen de beurs zo toegankelijk mogelijk houden, dus zorgstudenten van alle opleidingsniveaus kunnen zich aanmelden”, vertelt Julia Postmes (25), bestuurslid van de Charles Boucher Beurs en zesdejaars geneeskundestudent aan het Erasmus MC (EMC). Alle winnaars ontvangen het bedrag dat zij nodig hebben. Hoeveel dat precies is, wil Julia niet laten weten.
Het bedrag komt van de verkoop van samenvattingsbundels voor eindejaarstoetsen, die geneeskundestudenten van de honours class vrijwillig schrijven. “We besloten om de bundels te verkopen, zodat we met het geld iets goeds voor de maatschappij kunnen doen”, vertelt Julia. Dat leidde tot de oprichting van de Charles Boucher Beurs vorig jaar.
Gedachtegoed van Charles Boucher
De beurs dankt zijn naam en maatschappelijke insteek aan hoogleraar Charles Boucher, oprichter en mentor van het honoursprogramma bij Geneeskunde. Als arts leverde hij een grote bijdrage aan de huidige effectieve hiv-behandelingen. Twee jaar geleden overleed Boucher op 63-jarige leeftijd.
Nu zit de beurs vol van zijn gedachtegoed. “Hij vond dat je als geneeskundestudent en arts altijd in verbinding moet blijven met de maatschappij en altijd moet zoeken naar mogelijkheden om iets terug te geven”, zegt Julia. “In zijn ogen was alles mogelijk als je er maar je hart en ziel in stopt. Vanuit die gedachte hebben wij de Charles Boucher Beurs in het leven geroepen.”
Julia herinnert Boucher als een ‘heel goede wetenschapper’, maar ook als een ‘ontzettend fijne mentor’. “Tijdens een studiereis in Marokko kwam hij bij studenten rond het kampvuur zitten”, herinnert ze zich. “Hij pakte een biertje en begon met ons te kletsen over het leven en wat er in ons omging.”
E-learning over dyslexie voor docenten
Afgelopen maand is de beurs voor de eerste keer verdeeld over drie projecten. Eén van de winnaars is Froukje van Gelder (20), derdejaars geneeskundestudent aan het EMC en ambassadeur studeren met een functiebeperking aan de EUR. Met het geld gaat zij een e-learning-module over studeren met dyslexie voor docenten maken.
Inmiddels heeft Froukje veel positieve reacties gehad van medewerkers op de EUR. Zo helpt een studieadviseur haar straks bij de verspreiding van de module. “Ik hoop dat mijn project zal zorgen voor meer aandacht voor dyslexie en andere functiebeperkingen op de EUR.”
Een deel van de beurs gaat naar de oprichting van het Collectief voor Diversiteit en Inclusie in de Nederlandse Geneeskunde, dat als doel heeft om de zorg diverser te maken. Daarnaast ontving een groep geneeskundestudenten een bedrag om reanimatielessen op middelbare scholen te realiseren.