Juliana Boboshko (22) is half Russisch en half Amerikaans en kwam voor haar bachelor Communication and Media Studies naar Rotterdam. Tijdens haar bachelor was ze veel bezig met acteren. Ze was lid van WILDe Theatre, de toneelgroep van internationale studenten, en hier ontstond dan ook het idee voor haar bedrijf. Samen met mede-oprichter Jan van der Meer en een aantal van haar medeacteurs organiseert ze nu online murder mysteries voor grote bedrijven.
Hoe het allemaal begon
“Het was het begin van de coronacrisis en alle voorstellingen die we gepland hadden met de toneelvereniging werden afgelast”, vertelt Juliana. “Dus wij vroegen ons meteen af, hoe kunnen we toch blijven acteren met elkaar?” WILDe Theatre organiseerde elk jaar een murder mystery-evenement. Tijdens dit spel speelden de acteurs verdachten in een moordzaak en mag het publiek rondlopen door verschillende kamers en vragen stellen aan de acteurs om erachter te komen wie de moordenaar is. “Er kwam toen een gek idee in me op. Ik dacht, wat nou als we weer een murder mystery organiseren, maar dan online?”
Een goede vriend van Juliana bleek een uitstekend scriptschrijver. “Hij had al een script geschreven over een moordzaak. Toen heb ik hem benaderd en gevraagd of we zijn script mochten gebruiken, en het in spelvorm mochten gieten.” Ze lacht: “Volgens mij snapte hij niet goed wat mijn plan was maar hij heeft er wel mee ingestemd.” Het online organiseren vroeg nog om wat research: “Zoom leek ons geen handig platform. We hebben gekozen voor REMO, dat is een online platform waarin je rond kan lopen en aan verschillende tafels kan gaan zitten. Het paste perfect bij onze spelvorm.”
Het opzetten van de business
“We begonnen op sociale media met het promoten van onze murder mystery. De eerste keer dat we het organiseerden konden mensen gratis meedoen. Er bleek toen onverwacht ontzettend veel animo, dus we konden zelfs niet alle mensen toelaten. Ook toen we een tweede gratis evenement organiseerden was het een enorm succes, we werden hierna zelfs benaderd door het AD.”
Na dit artikel begon de bal te rollen. ESN Rotterdam, een netwerk voor buitenlandse studenten, vroeg de acteurs een spel te organiseren voor een van hun open dagen. “En later in het jaar, richting de winter, benaderde het grote consultancybedrijf Accenture ons met de vraag of we voor hen een murder mystery wilden organiseren. Dat is de eerste keer dat we betaald kregen voor een evenement.”
Dat zette Juliana aan het denken. “Als je mij een paar maanden geleden had gevraagd of ik ooit een bedrijf zou starten, zou ik je verbaasd aan hebben gekeken. Ik had daar nog nooit over nagedacht. Maar een tijdje later zat ik met een vriend bij mij thuis en ik vertelde hoe leuk ik het vond om deze spellen te organiseren en toen zei hij: ‘Waarom begin je niet een bedrijf?’. We hebben toen de hele nacht doorgewerkt aan het businessplan voor Ludere Events.” Samen met mede-oprichter Jan kwam ze op deze naam: “Het bedenken van de naam was een leuk proces. Na een tijdje brainstormen stelde Jan voor om het Latijnse woord voor spelen te gebruiken: ludere. Dit past perfect bij onze spelende manier van netwerken. Daarnaast kwamen we erachter dat er geen enkel bedrijf is met dezelfde naam.”
Andere evenementen
Nu het bedrijf eenmaal van start is gegaan heeft Juliana al plannen om verder uit te breiden: “We willen ook andere soorten spellen organiseren om meerdere bedrijven aan te spreken. Dus we hebben nu ook weerwolven, pubquizzen en scavenger hunts als opties op de website staan. De scavenger hunt hebben we nog niet helemaal uitgewerkt. Op 1 juli gaan we die testen tijdens een liefdadigheidsevenement. Zo testen we of het een leuk idee is en kunnen we onszelf goed promoten, want het evenement is toegankelijk voor iedereen.”
Inmiddels krijgt Juliana zo’n twee á drie boekingen per maand. Ze kan haar acteurs betalen en heeft ook boekhouders ingehuurd die haar nog extra helpen. “Omdat we pas een paar maanden geleden zijn begonnen verwacht ik dat we nog veel kunnen groeien. Ik werk nu nog fulltime als een marketing- en sustainability-assistent. Dus mijn eigen bedrijf is nu nog een soort bijbaantje. Het is nog niet groot genoeg om van te leven, maar ik zie het nog wel gebeuren dat het in mijn fulltime-baan verandert. Dat zou ik heel leuk vinden.”
Over de vraag of het concept van haar bedrijf nog in trek zal zijn na corona: “Wij denken van wel; er zijn natuurlijk veel bedrijven die hun medewerkers over de hele wereld hebben zitten. Daarnaast gaan we ons focussen op organisaties die afhankelijk zijn van langeafstandscommunicatie, zoals universiteiten en scholen voor mensen met een handicap. Ik denk dat er altijd wel een markt is voor onze speciale manier van evenementen organiseren.”