De beveiliging van de universiteit heeft afgelopen coronazomer weesfietsen verwijderd van de campus, vertelt een woordvoerder van de universiteit. Waarom? Te veel weesfietsen vervuilen de campus. “Internationals laten hun fietsen staan als ze teruggaan naar hun thuisland,” zegt een woordvoerder van de universiteit. Daarbij heeft de universiteit nog wel enige coulance ingebracht in het handelen ten opzichte van voorgaande jaren, vanwege corona.

“De fietsen zijn verwijderd volgens de normale gang van zaken”, zegt de woordvoerder. “Half juni hing de beveiliging kaartjes aan de fietsen. Daarop stond dat de beveiliging de fiets weghaalt, als het kaartje er op 31 juli nog aan zit. Maar vanwege corona is gewacht tot medio augustus met daadwerkelijke verwijderen.”

De actie is alleen fysiek, door middel van de kaartjes aan de fietsen, aangekondigd. Online is niet over de verwijdering gecommuniceerd, laat de woordvoerder weten. Gevolg is dat medewerkers en studenten die al die tijd thuis werkten of studeerden en in de actiemaanden van de beveiliging niet bij hun fiets keken, niet wisten dat hun fiets weggehaald zouden worden als ze het kaartje niet weghaalden. De universiteit ziet in dat het onhandig was en zal ook online communiceren. “We passen het aan vanaf dit collegejaar.”

Grofvuil, kringloop, fietsenwinkel

Schrale troost: in vergelijking met andere jaren valt het aantal weggehaalde fietsen mee, zegt de woordvoerder van de universiteit. In een normale zomer vult de beveiliging gemiddeld drie containers met weesfietsen. Deze zomer heeft de beveiliging één container vol fietsen van de campus verwijderd. Daar passen ongeveer 250 fietsen in. “Een deel was overigens huurfiets. Die hebben we bij metrohalte de Kralingse Zoom neergezet.”

De fietsen stonden na medio augustus nog tot eind augustus opgeslagen op Woudestein om de fietsen te herenigen met hun eigenaar, mocht die op zoek zijn en bij de beveiliging aankloppen.Daarna belandden de fietsen bij het grofvuil, net als in andere jaren.

De universiteit kon nergens anders terecht met de fietsen. Ze geeft toe: “Dat is jammer. We hebben geprobeerd de fietsen bij fietsen- of kringloopwinkels van de hand te doen, maar die willen ze niet. Dus er zat helaas niets anders op.”

Correctie (20-10-2020): In een eerdere versie van dit artikel stond dat de beveiliging kaartjes aan de fietsen hing vanaf begin juli, dat moest zijn en is aangepast in ‘half juni’.