Op de winkelvloer van de Studystore – bezaaid met dozen en pallets – is een grote verhuizing gaande. “Wij pakken zoveel mogelijk boeken in om die terug te sturen naar ons magazijn”, zegt winkelbeheerder Berna Erenoglu. “Zo zijn de boeken online nog wel te bestellen en kunnen de studenten zoveel mogelijk verder studeren.” Het is een race tegen de klok. “We moeten hard doorstapelen en wilden eigenlijk om 3 uur de winkel al sluiten. Dat is niet gelukt. Maar aan het einde van de dag gaan de deuren hier wel dicht.”
Naast de werkzaamheden voor de grote verhuizing, zijn er toch ook best wat studenten. Zij kopen op de valreep nog hun boeken voor komend blok. “Rechten is net begonnen met een nieuw blok, dus veel studenten willen nu nog even snel de belangrijkste spullen in huis halen. Dat doen we er gewoon tussendoor, geen probleem”, lacht Erenoglu. “Maar voor degenen die niet konden of durfden te komen: niet getreurd. Onze online winkel blijft open.”
Bellen, bellen, bellen
Twee schuifdeuren verder zit uitzendbureau Randstad. De twee nog aanwezige medewerkers bellen onophoudelijk, vooral om mensen – studenten, bedrijven en andere klanten – af te bellen en te informeren. “En om wat laatste administratieve zaken te regelen”, vult hogeschoolstudent en Randstad-stagiair Frank Tang aan. Vanochtend hielden ze een spoedvergadering met alle medewerkers om te besluiten wat te doen de komende weken.
Veel werk om aan te bieden hebben ze als uitzendbureau niet in deze coronadagen. “Deze locatie zit voornamelijk in het onderwijs en dat is allemaal gesloten vanwege het virus. Dus iedereen die ingepland stond, bellen we af. Ze blijven recht houden op hun inkomen voor de komende vier dagen, maar daarna vervalt dat helaas ook.”
Of Tang zelf bang is voor het virus? “Oplopen? Nee. Anders was ik hier niet. Ik zou het vooral naar vinden als ik het doorgeef aan iemand anders zonder het te weten. Dus vanaf morgen werken we alleen maar vanuit huis.”