Zelf kan Dijkstra niet tekenen, benadrukt ze. “Ik maak collages. Zelfs mijn schetsen stel ik samen uit oud beeldmateriaal, die scan ik vervolgens in.” Ze werkt graag met oude foto’s, want ‘de sfeer op die foto’s is vaak zo leuk’. Het liefst maakt ze illustraties bij onderwerpen waar ze helemaal niets van weet. “Dan ga ik het helemaal uitzoeken en vanuit mijn visie versimpelen.” Werken voor EM vond Dijkstra eerst best spannend. “Alles moet hier kloppen. De artikelen worden door slimme, geschoolde mensen gelezen die zich verder willen verdiepen in een onderwerp. Dat is toch heel wat anders dan voor een bijvoorbeeld een damesblad waar de illustratie vooral sfeer moet uitstralen.”
‘Media durven niet meer’
EM-illustrator Esther Dijkstra maakte een interpretatie bij de tentoonstelling over cartoonisten in Quod Novum, de voorganger van EM.

“Het is jammer dat kranten en tijdschriften minder werken met spotprenten”, zegt illustrator Esther Dijkstra, die de tentoonstelling mede initieerde. “Vooral als ik naar deze tentoonstelling kijk: er hangt zoveel tof werk dat de grens opzoekt. Media durven dat niet altijd meer aan, illustratoren hebben geen zin in gezeur en haken af. Daarom heb ik een illustrator gecreëerd die niet meer kan. Het blad blijft leeg.”