De ‘witte brigade’ kan helpen bij bijvoorbeeld het printen of scannen van documenten, het klaarzetten van spullen in een collegezaal of het assisteren tijdens evenementen. Daarnaast geven ze de pasjes en druppels voor medewerkers af vanuit hun kantoor op de zesde verdieping. “Wij zijn manusjes van alles.”

Maar er zijn dagen dat er nauwelijks opdrachten binnenkomen. Dat er soms weinig aanvragen zijn voor ondersteuning komt volgens de stewards waarschijnlijk omdat medewerkers niet weten dat ze bestaan en wat ze precies kunnen betekenen.

Dean van der Duin staat achter de balie om mensen te verwelkomen.
Voor aanvragen zijn de stewards onder andere te vinden op hun vaste werkplek op de zesde verdieping van het Sandersgebouw. Beeld door: Lana van der Meer

Banenmarkt

Sinds het voorjaar van 2018 zijn de stewards, onder leiding van Reini van de Sandt, aan het werk bij de rechtenfaculteit. ”Destijds begonnen we met twee stewards en dit jaar zijn er twee bij gekomen”, vertelt ze. De ondersteunende functie van de stewards is gecreëerd vanuit de participatiewet.

Dean van der Duin was een van de twee stewards die hier vorig jaar begon: “Pieter-Bas en ik zijn via een banenmarkt van het UWV hier terechtgekomen. Ik vind het heel leuk werk en heb mij hier in korte tijd al verder kunnen ontwikkelen.” De andere twee stewards werden voorgedragen door de gemeente (die is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Participatiewet).

Favoriete werkplek

De stewards moeten alles kunnen maar de taken worden veelal afgestemd op hun kwaliteiten en persoonlijk interesses. Bij de ingang op de begane grond zit Pieter-Bas Graafland. Ook hij werkt nu bijna een jaar in het Sandersgebouw. Eerder volgde hij een opleiding tot receptionist, dus de balie is zijn favoriete werkplek.

Drie dagen per week, van 8:45 tot 16.00 uur zit hij hier om mensen te helpen of door te verwijzen. “Soms willen mensen gewoon een praatje maken, dat doe ik ook met plezier”, zegt hij. Op de zesde verdieping, waar hij eerst de receptie bemande, kostte het hem meer tijd om zich met rolstoel te verplaatsen van de computers naar de balie en dat was onhandig. Dat probleem heeft hij beneden niet.

Pieter-Bas Graafland zit achter de balie op de begane grond, naast een grote banner met 'Can I help you?'
Pieter-Bas Graafland zit helemaal op zijn plek bij de ingang. Beeld door: Lana van der Meer

Bezig blijven

Op een drukke dag komen zo’n twintig mensen met een vraag bij de balie, op een rustige dag vijf. Pieter-Bas houdt bij wat er aan hem gevraagd wordt en hoe laat dat gebeurt zodat het later geëvalueerd kan worden. Meestal zijn het vragen over waar bepaalde kamers of locaties zijn, of waar de lift is (direct achter de balie). Reini: ”De stewardbalie beneden is een pilot waar we nu een maand mee bezig zijn. Als het werkt maken we daar misschien een vaste plaats.”

Wanneer er genoeg opdrachten binnenkomen is iedereen wel een paar uur druk bezig, maar soms is het voor de stewards erg rustig. “We hebben geen televisie of iets dergelijks, dus praten we gewoon met elkaar of maken we een wandeling over de campus. Het liefst zouden we meer te doen hebben natuurlijk”, zegt Dean.

Geen schoonmakers

“We zijn trouwens niet in te huren als schoonmakers. We kunnen wel inventariseren waar of wat schoongemaakt moet worden, maar doen dat vervolgens niet zelf.” Pieter-Bas benadrukt: ”Ik kan moeilijk op mijn knieën de vloer gaan schrobben natuurlijk.” De stewards zijn bereikbaar via [email protected], maar je kunt ze natuurlijk ook aanspreken wanneer je ze tegenkomt. “We dragen een wit uniform, daar zou je ons aan kunnen herkennen.”

Lees één reactie