Dorottya Kiss (37) stond als student regelmatig in Erasmus Magazine. Ze deed twee masters (Kunst- en Cultuurwetenschappen en Cultural Economics and Entrepreneurship) tegelijkertijd, runde een eigen dansgezelschap waarmee ze meedeed aan televisieprogramma’s als Holland’s Got Talent en Everybody Dance Now. Studeren deed ze daarom vaak ’s nachts, vertelde ze vijf jaar geleden. In de zomer van 2016 verhuisde ze terug naar Hongarije, waar ze met haar drie honden in een klein dorpje in de bergen woont. “Ik miste de natuur en de rust, en wilde na twintig jaar iets teruggeven aan mijn land.”
Uit het archief:
Hongaarse danseres kent geen grenzen
De van oorsprong Hongaarse Dorottya Kiss studeert Algemene Cultuurwetenschappen en runt daarnaast haar eigen dansgezelschap, de KISS moves. Rust nemen is haar grootste uitdaging.
Toch zit ze niet stil. Ze vliegt vrijwel iedere week heen en weer naar Nederland om college te geven bij Algemene Cultuurwetenschappen en IBCoM en trainingen te geven aan bedrijven. Als ze in Hongarije is, schrijft ze aan twee boeken en is ze druk met het opzetten van een retraite voor kunstenaars waar artistieke, wetenschappelijke en ondernemende ontwikkeling wordt gefaciliteerd.
Duizend dingen tegelijk
‘Alles wat ik doe, ligt op het snijvlak van kunst, wetenschap en ondernemerschap’
Dat klinkt alsof Kiss nog steeds duizend dingen tegelijk doet. Zelf vindt ze dat wel meevallen. “Alles wat ik doe, ligt op het snijvlak van kunst, wetenschap en ondernemerschap. Dat was tijdens mijn studie ook al zo, maar ik heb wel geleerd om een gezondere balans te vinden tussen werk en rust.”
Haar dansgezelschap de KISS moves, dat klassiek ballet, moderne dans, urban en volksdans combineerde op dubstep, house, hiphop, Beethoven en Tchaikovsky in een soort ultieme fusion, toert inmiddels niet meer langs de theaters. Wel vierde het gezelschap in 2015 en 2016 zijn tienjarig jubileum met de voorstelling WHY are YOU?, die in meer dan zeventig Nederlandse theaters was te zien.
Ander soort podium
Kiss was moe van de kunstwereld. “Het is erg politiek en mensen gunnen elkaar maar weinig. We hadden veel voorstellingen en publiek, maar het was ontzettend moeilijk om financiering te krijgen. We waren te klein voor de grote subsidieverstrekkers en te groot geworden voor de kleine.” Daarom deed ze met de KISS moves mee aan talentenjachten op televisie waar ze haar bewerking van De Notenkraker in combinatie met dubstep opvoerde, in de hoop om nieuwe financiers te trekken in de periode dat er flink werd bezuinigd op kunst en cultuur. “We konden dankzij onze televisieoptredens wel rekenen op nog meer publiek en iets meer voorstellingen verkopen. Maar extra sponsoring heeft het helaas niet opgeleverd.”
“Ik had er al twee keer mijn eigen geld en mijn moeders erfenis ingestoken. Op een gegeven moment kan dat niet meer. Maar ik ben er wel ontzettend trots op dat we het bijna elf jaar hebben volgehouden.” En haar missie, om fusion een prominente plek in de Nederlandse danswereld te geven, vindt Kiss geslaagd. “Toen we in 2005 begonnen met die mengeling van stijlen, was het in Europa vrij nieuw. Nu experimenteren veel dansgroepen hiermee.”
Dansen doet Kiss nog wel, maar niet meer op toneel. Missen doet ze het zeker. “A dancer dies twice. Een keer als ze stopt, en een keer als ze doodgaat.” De voldoening die ze haalde uit creëren, optreden voor een publiek, staande ovaties en feedback, haalt ze nu uit schrijven, consultancy, college geven, yoga en meditatie. “Het creëren, delen en inspireren doe ik nog steeds, alleen nu op een ander soort podium.”