In het nieuwe studentencomplex van Xior, op de hoek van campus Woudestein, lopen nog steeds bouwvakkers door de gangen en staat de hal vol met gereedschap. De beloofde opleverdatum van 1 oktober is niet gehaald. De bewoners (uitsluitend internationale studenten) zijn een petitie gestart tegen de slechte leefomstandigheden in het complex. IBA-student Yoyo Lam (21, Hongkong) stelt op 2 oktober: “Mijn verwarming doet het nog steeds niet, en de winter komt steeds dichterbij.” Inmiddels heeft verhuurder Xior de studenten enige toezeggingen gedaan en is Lam’s verwarming gerepareerd.
Petitie
Giorgio Chiara en Jan Pogorzelski zijn de initiatiefnemers van de petitie die door de helft (125) van de bewoners van het Xior gebouw is ondertekend. Chiara: “Xior heeft de studenten een eenmalige korting van 175 euro aangeboden, maar wij vinden dat dit niet opweegt tegen het ongemak dat de studenten de afgelopen maand hebben ervaren en nog steeds ervaren”.
Pogorzelski: “Wij eisen een prijsverlaging in de maanden van de verbouwing, een kwijtschelding van de kosten voor diensten die we niet krijgen, een einddatum voor de bouwwerkzaamheden en als laatste en belangrijkste punt: een ongelimiteerde internetverbinding om contact te kunnen onderhouden met onze familie en onze studieopdrachten goed te kunnen uitvoeren.” Afgelopen dinsdag zaten zij als vertegenwoordigers van de bewoners van het Xior-gebouw Rotterdam met de projectontwikkelaar van Xior om de tafel.
Aanhoudende verbouwingen
Al vanaf begin september wordt het Xior studentencomplex bewoond door studenten. Toen moest de gehele benedenverdieping echter nog worden afgebouwd en ontbrak er dingen in de kamers of waren spullen kapot. “Eind september moet het gehele pand klaar zijn,” vertelde woordvoerder van Xior Robin Cremers begin september. Maar deze belofte heeft de verhuurder niet na kunnen komen.
Nog steeds staan de gangen vol met trappen, gereedschap en geluidsboxen van bouwlieden en iedere ochtend om zeven uur worden de bewoners van het gebouw nog altijd gewekt door het geluid van boormachines. Dit verstoort de concentratie van de studerende internationals ernstig. Pogorzelski: “Bouwvakkers maken herrie, roken op de gangen en nemen het niet nauw met de privacy van studenten, ze lopen zonder te kloppen kamers binnen en laten modder en vuil achter.”
Ook moeten de studenten betalen voor ruimtes en diensten die ze niet geleverd krijgen. Chiara: “In het contract worden gemeenschappelijke ruimtes genoemd waarvoor we ook moeten betalen, maar die ruimtes zijn nog niet af. Ook moeten we betalen voor tuinonderhoud”. Chiara schudt ongelovig zijn hoofd. “Er is geen tuin.”
Geen onbeperkt internet
Aan de onderhandelingstafel op dinsdagmiddag kwam woordvoerder van Xior Robin Cremers de studenten tegemoet: de studenten hoeven niet te betalen voor niet geleverde diensten. Verder gaf hij ze een einddatum voor de bouwwerkzaamheden, 13 oktober. “Maar,” gaf hij ook toe. “In de bouw heb je niet altijd alles in de hand.”
Of alle laatste problemen, zoals niet werkende verwarmingen dan ook zijn opgelost, kon Cremers niet beloven. Voor de gebrekkige internetcapaciteit had hij als argument dat dit is om illegaal downloaden te voorkomen. Over een tegemoetkoming in de huurkosten wegens de overlast van de verbouwing, kon Cremers niks toezeggen dat moet hij overleggen met het bestuur van Xior.
Mooie praatjes
Pogorzelski en Chiara zijn positief na het gesprek, hoewel ze Cremers’ argument voor de datalimiet zwak vinden en concluderen dat hij weinig écht heeft toegezegd. Chiara: “Ons breekpunt is de verwarming in de kamers, als dat binnen een week niet is opgelost zullen we de druk opvoeren.”