Als dove of slechthorende gewoon groepsgesprekken kunnen volgen, het klinkt als science fiction. Dankzij een app van de studentenstart-up Ava is dat nu een stuk dichterbij gekomen. De uitvinding van het internationale bedrijf, met daarbij onder andere EUR-student Jari Hazelebach, won de hoofdprijs bij de jaarlijkse finale van de Philips Innovation Award.
De app schrijft met ongeveer een seconde vertraging mee met het gesprek dat aan tafel plaatsvindt. Zo kunnen doven op hun telefoon zien wat er gezegd wordt. Omdat alle telefoons van de gesprekspartners via hun microfoon ‘meeluisteren’, kan de dove ook zien wie wat zegt, en werkt de applicatie ook redelijk goed in rumoerige omgevingen.
Dove ouders
Het team van Ava is internationaal en veel leden hebben zelf met doofheid te maken in hun omgeving. RSM-student Hazelebach (21) mocht namens Ava pitchen tijdens de finale van de wedstrijd. Tijdens de pitch vertelde hij over zijn persoonlijke band met het product: zijn ouders zijn allebei doof. “Mijn vader werkt bij TNO als technisch ingenieur, maar de werkvergaderingen kon hij nooit volgen. Dankzij Ava kan dat zometeen wel.” In het Engels werkt het al, aan de Nederlandse versie zitten nog wat haken en ogen. Maar daar komt volgens Hazelebach in de komende maanden verandering in. “Mijn ouders zijn ontzettend trots. Ze vinden het geweldig”, zegt Hazelebach.
Nu is Ava nog in beta (testers zijn welkom), maar als de app eenmaal uitkomt gaat een abonnement waarschijnlijk 29 euro per maand kosten. Ava hoopt dat verzekeraars dat bedrag voor doven en slechthorenden gaan betalen. “In Amerika werkt het verzekeringssysteem heel anders dus daar gaat dat niet lukken. Maar in Europa en zeker in Nederland zien we daarvoor kansen.”
Geld en diensten
De Award is de grootste studentenondernemingsprijs van Nederland. De winnaar ontvangt een prijs ter waarde van 50.000 euro, waarvan een deel als geld en een deel als diensten, zoals consultancy, juridisch advies en patenten. In totaal deden er 331 start-ups mee aan de wedstrijd.
Ava gaat het bedrag gebruiken om de app verder te ontwikkelen. “In de komende maanden lanceren we in de Verenigde Staten, en tussen oktober en januari hopen we dat in Nederland te doen”, vertelt Hazelebach. “Het toetreden tot de Nederlandse markt hebben we kunnen versnellen, omdat een deel van de diensten die we gewonnen hebben ‘geografisch gebonden’ is aan Nederland. Hazelebach gaat zelf in juli naar Californie, om ervaring op te doen die hij mee kan nemen voor de lancering in Nederland.