Vanuit studentenoogpunt heeft WOW haar locatie, vlakbij metrostation Zuidplein en ver verwijderd van het centrum, niet bepaald mee. De zaak trekt dan ook voornamelijk tieners en ouders. Ze komen er hun eigen burger samenstellen, handgesneden patat eten en naar de Turkse deuntjes luisteren die zo nu en dan klinken.
Qua interieur doet de zaak niet onder voor McDonald’s. Sterker nog: het lijkt een kopie. Die vergelijking loopt mank wat betreft het eten. De zaak gaat er prat op alleen met verse ingrediënten te werken. Dat merk je al aan de kassa. Daar krijg je geen burger van de warmhoudplaat, maar een pieper die na een paar minuten pas meldt dat je eten klaar is.
Het maakt hongerig. De eerste burgers – in aluminiumfolie verpakt à la het prijswinnende Five Guys – zijn snel op. En dat is een goed teken. Ze zijn smakelijk, sappig en een tikkeltje pittig. Ook de patat scoort hoogt op de EM-scorelijst.
Tijd om te smashen

WOW-eigenaar Oscar Gesöyler – norse blik – licht de fijne smaak toe. Hij loopt de keuken door, daalt een trapje af en belandt in de kelder van zijn restaurant. Daar wijst de Rotterdammer op de gehaktmachine. “Kijk”, zegt hij, de machine aanzettend: “Ik pak het vlees voorzichtig vast en voeg er niks aan toe – ook geen peper of zout.”
Tijd om te smashen. Hij pakt een homp vlees, loopt terug naar de bakplaat en legt het gehakt op de grill. Met volle kracht drukt hij er een vormpje op. Ziedaar, een gesmashte burger die los van structuur is en daarom niet aanvoelt als een plastic hap. Wat verder in de keuken ligt: ‘geheime’ WOW-saus, Albert Heijn-tortilla’s en Americana Range-burgerbroodjes.
Een Big Mac kost zo’n drieënhalve euro, een WOW-burger een paar cent extra. Gesöyler: “Maar uiteindelijk ben je hier goedkoper uit. Want bij ons zit je ook echt vol na het eten.” De ondernemer overweegt een vestiging in het centrum te openen, al duurt dat nog minimaal een jaar.
Ons oordeel: dat mag sneller.
Het goede nieuws verspreiden

Daniëlle Hoogendijk (44) wil maar wat graag vertellen hoe lekker de burger smaakt. Het ‘goede nieuws’ moet verspreid worden. “Lekkerder dan McDonald’s. Je proeft dat het vlees vers gesneden is.” Op deze donderdagavond zet Hoogendijk, van wie een vriendin speciaal vanuit het centrum over is gekomen naar het Zuidplein, haar tanden in een kipburger. Niet voor het eerst. “Ik kom hier elk weekend en dat blijf ik doen.”

Zijn ogen glinsteren als Gabriël Rodriguez (17) zijn bestelde burger geserveerd krijgt. De versheid, de ingrediënten: voor hem bestaat er geen betere variant in de stad. ,,Een vriend liet me eens een stuk WOW-kip proeven. Ik zei: gast, waar haal je dit?’’ De gele McDonald’s M loopt hij sindsdien voorbij: ,,Bij de Mac weet je eigenlijk al meteen dat je troep eet. Dat voel je ook aan je maag. Hier niet.’’
Voor de Duitse Tom Langsenkamp (22) is het puur toeval dat hij vanavond een WOW-burger in handen heeft. Hij kwam er, op weg naar Ahoy, toevallig langs. “Het vlees is fantastisch. Ik zou het iedereen aanbevelen.’’