Waar komen studenten van de Erasmus Universiteit terecht? In deze rubriek vertellen afgestudeerden over hun leven, loopbaan, en wat ze zoal geleerd hebben op de universiteit en in hun werk en geven zo en passant wat tips over wat je wel en niet moet doen om zelf een carrière op te bouwen.
Naam: Peter van der Wal
Leeftijd: 31
Studie & afstudeerjaar: Haalde in 2005 een bachelor Business Administration en in 2008 de master Finance & Investment (RSM)
Huidige baan: Customer Development Finance Manager bij Unilever. “Ik ben financieel verantwoordelijk voor het salesteam van 25 mensen. We maken strategische afspraken met supermarkten over onder andere promotiestrategieën en winkelactiviteiten.”
Carrièreverloop: Begon als stagiair bij Procter & Gamble (P&G) in Genève, en keerde er na z’n studie terug als starter. Na bijna twee jaar komt hij weer bij P&G terecht, nu in Rotterdam als Finance Manager. Vervolgens maakte hij de ‘pikante’ overstap naar Unilever.
Motto: “Als het er in zit, komt het er ook wel uit.”
Geleerd in mijn studententijd. “Samenwerken, discussiëren en binnen een groep mensen je weg vinden. Door mijn uitwisseling in Singapore leerde ik snel hoe je omgaat met mensen, ook al hebben ze een andere cultuur. Nog steeds voel ik meestal goed aan hoe ik iemand het beste kan benaderen.”

Toeval. “Ik wist zeker dat ik met mijn studie terecht zou komen bij een bank. Tot ik per toeval een business course bij P&G zag, en me daar vervolgens voor opgaf. Toen ik er eenmaal zat, had ik wat gesprekken en uiteindelijk ben ik blijven hangen. Ik had er tijdens mijn studie nooit aan gedacht om in deze sector te gaan werken, maar het is heel boeiend. Als ik mijn baan vergelijk met die van vrienden bij een bank, ben ik opgelucht. De bank zou saai zijn.”
Folders doorspitten. “Het leuke aan mijn werk is dat we directe invloed hebben op de promotie en verkoop van onze producten. Ik houd me vooral bezig met de strategie en het financiële deel. Het team bedenkt en regelt de acties. Het resultaat zien we soms al de volgende dag in de winkels, of een week later in de folders of in commercials. Thuis op de bank spit ik veel folders door om te zien hoe onze producten worden gepresenteerd en wat de concurrentie doet.”
Afremmen. “Het zijn allemaal echte salesmensen in mijn team. Ze kunnen verkopen als de beste, maar soms willen ze te veel en te snel. Dan probeer ik hen uit te leggen waarom het beter is om even op de rem te trappen. Het ene moment ben ik hun vriend, het andere moment de strenge meneer. Daar heb ik geen moeite mee, want het is mijn taak. En als het toch tot een clash komt, praten we het meteen uit. Die directe communicatie is typerend voor Unilever.”
Cultuur. “Bijna iedereen vraagt me naar de verschillen tussen P&G en Unilever. Ze verschillen vooral qua cultuur, hiërarchie en systemen. Ik moest ook wel wennen aan het taalgebruik. Sowieso was het omschakelen naar het Nederlands, want bij P&G is de voertaal Engels. Nu vliegen termen als ‘scherp zijn’, ‘doorpakken’, of ‘in alle openheid’ me dagelijks om de oren. Na een week deed ik er vrolijk aan mee.” (lacht)